Metso ostaa takaisin autotehtaan vähemmistöosuuden ThyssenKrupp Automotivelta

Metso-konsernin kesäkuun 2004 tiedotteen mukaisesti ThyssenKrupp Automotive on päättänyt luopua Valmet Automotive Oy:n vähemmistöosuudesta. Metso on siten alkuperäisen sopimuksen mukaisesti ostanut takaisin autotehtaan 10 prosentin osaomistuksen. Kauppahintaa ei julkisteta. Takaisinostolla ei ole vaikutusta Metson viimeisen neljänneksen tulokseen, koska Metso on peruuttanut alkuperäisestä vuonna 2001 kirjatusta noin 10 miljoonan euron myyntivoitosta 5 miljoonaa euroa jo vuoden 2004 toisen neljänneksen tuloksessaan.

Valmet Automotive valmistaa Porsche Boxster -urheiluautoja saksalaiselle Porsche AG:lle vuonna 2001 solmitun pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen mukaisesti. Valmet Automotive jatkaa autojen sopimusvalmistuksen tarjoajana eurooppalaisten alan yhteistyökumppaneiden kanssa.

Metso-konserniin kuuluva Valmet Automotive on keskittynyt vaativien erikoisautojen sopimusvalmistukseen ja kehitykseen. Valmet Automotive jatkaa työtä uusien automallien valmistussopimusten saamiseksi.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien sekä huolto- ja asiantuntijapalvelujen maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2003 Metso-konsernin liikevaihto oli 4,3 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa työskentelee noin 23 000 henkilöä yli 50 maassa. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.