Værdiregulering af Dansk Eternit Holding

Værdiregulering af Dansk Eternit Holding - Koncernbestyrelsens indstilling til generalforsamlingen om udbytte og indstilling af ændring af FLS Industries navn til FLSmidth & Co.

I FLS Industries delårsrapport for 3. kvartal (Meddelelse til Københavns Fondsbørs nr. 28-2004 af 26. november 2004) meddelte bestyrelsen, at en evaluering af Dansk Eternit Holdings bogførte aktiver og passiver var iværksat som led i en salgsmodning af selskabet. Baggrunden for at gennemføre denne evaluering var en vurdering af, at der ikke på nuværende tidspunkt er en rimelig overensstemmelse mellem selskabets bogførte værdi og en opnåelig salgspris på kortere sigt.

På denne baggrund er der nu gennemført en række analyser og vurderinger af Dansk Eternit Holdings samlede markedsmæssige værdi. Disse nedskrivningsanalyser (impairment tests) af bygninger, maskiner, udstyr, grunde, varelagre, andre immaterielle aktiver m.m. samt hensættelser har medført, at bestyrelsen har besluttet at foretage en negativ regulering af selskabets værdi med DKK 400 mio.

For at styrke Dansk Eternit Holdings kapitalgrundlag vil egenkapitalen blive forøget med DKK 300 mio. gennem konvertering af gæld.

Med henvisning til årsregnskabsloven og IFRS påvirker den besluttede værdiregulering det ordinære driftsresultat (EBIT) i 2004.

FLS Koncernens forventninger til driften i året 2004 er i øvrigt uforandrede, således at der efter værdireguleringen af Dansk Eternit Holding forventes:
- et driftsresultat før renter, skat og amortisering af goodwill (EBITA) i niveauet DKK 0 - 100 mio.
- et driftsresultat før renter og skat (EBIT) i niveauet DKK -100 - 0 mio.
- et resultat før skat (EBT) i niveauet DKK 350 - 450 mio.

På bestyrelsesmødet blev endvidere besluttet en indstilling til generalforsamlingen om udbyttebetaling i 2005.
Bestyrelsens forslag vil være et ordinært udbytte på DKK 3 pr aktie samt et ekstraordinært udbytte på DKK 4 pr. aktie - svarende til et samlet udbyttebeløb på ca. DKK 372 mio. Under forudsætning af en fortsat positiv udvikling forventes der udbetalt ordinært udbytte i de kommende år i takt med en styrket drift og tilpasning af Koncernens kapitalstruktur.

Endelig besluttedes det som en konsekvens af den administrative sammenlægning af FLS Industries og FLSmidth, der er gennemført i indeværende år, at FLS Industries A/S i begyndelsen af 2005 vil afholde en ekstraordinær generalforsamling, hvor bestyrelsen indstiller, at FLS Industries A/S skifter navn til FLSmidth & Co. A/S. Fremover er det således hensigten at markedsføre Koncernen under det nuværende logo for FLSmidth A/S.

Jørgen Worning
Bestyrelsens formand