Net Insight erhåller order från stort amerikanskt TV-bolag

Efter att tidigare ha använt satellitkommunikation för videoöverföring och hyrda förbindelser för data och telefoni bygger nu TV-bolaget sitt eget nät för tal, data och video. Nätet kommer att vara fullt redundant och transportera direktsända nyheter över DVB-ASI samt data över Ethernet samtidigt som bolaget knyter samman sina telefonväxlar via PDH/T1 gränssnitt.

Genom att gå över från satellitlänk till ett fiberoptisk nät förbättras kvaliteten för videoöverföring. Direktsända nyhetssändningar kan t ex ske utan den besvärande fördröjning som är oundviklig vid satellitkommunikation. Det nya nätet ger TV-bolaget en flexibel lösning som gör det möjligt att hantera alla typer av tjänster i ett och samma nät samtidigt. Nimbra-plattformen utnyttjar den hyrda nätkapaciteten maximalt och har mycket låga driftskostnader vilket medför en betydande sänkning av bolagets operativa kostnader.

"Net Insight är stolta över att erhålla denna order från ett av de största amerikanska TV-bolagen. Att de har valt Net Insight som leverantör bekräftar återigen vår position som teknikledande för fiberbaserade medianät", säger Tomas Duffy, VD på Net Insight.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net