SpareBank 1 Midt-Norge - Lone Fønss Schrøder foreslås som ny styreleder i Romsdals Fellesbank ASA

SpareBank 1 Midt-Norge har lagt til grunn for forslagene til nye styremedlemmer at det nye styret på et selvstendig og objektivt grunnlag skal kunne vurdere de strategiske alternativene som foreligger for Romsdals Fellesbank ASA. Etter en saklig og god arbeidsprosess i et styre som representerer alle aksjonærene i banken forutsettes det at det nye styrekollegiet vil gi bankens aksjonærer  en velbegrunnet  anbefaling i forhold til de alternativer som foreligger herunder forhandle frem fremtidsrettede avtaler. Et profesjonelt styre vil i en slik prosess også særskilt ivareta hensynet til bankens ansatte og kunder.

Lone Fønss Schrøder foreslås som styreleder med grunnlag i den erfaring og kompetanse hun har  fra styreverv i andre norske og internasjonale selskaper de siste årene. Hun har lang internasjonal erfaring både operasjonelt og fra styrearbeid, og har arbeidet med en rekke komplekse aksjonærspørsmål tidligere. Lone Fønss Schrøder vil tiltre vervet i Romsdals Fellesbank ASA på nøytralt grunnlag og vil innta en kritisk, objektiv tilnærming i forhold til bankens og aksjonærenes strategiske alternativer fremover.

Kort om kandidatene til styrevervene:
Lone Fønss Schrøder - styreleder
Fønss Schrøder er utdannet jurist fra Universitetet i København, og hun har en mastergrad i økonomi fra Handelshøjskolen i København. Fønss Schrøder har bred internasjonal erfaring fra 21 år i A.P. Møller-Maersk der hun hadde flere ledende stillinger og styreverv. Fønss Schrøder er styremedlem i Yara International ASA, Leif Hoegh & Co Ltd., Vattenfall AB og andre selskaper. Hun er nesteleder i styret til Aker ASA samt styreleder i Kværner ASA. Lone Fønss Schrøder er dansk statsborger.

Bjørn Rune Gjelsten - nestleder
Gjelsten er utdannet siviløkonom og i dag profesjonell investor. Han har tidligere vært konsernsjef i Aker RGI.

Harald Ellefsen - styremedlem
Ellefsen er partner i advokatfirmaet Steenstrup Stordrange DA. Han er tidligere stortingsrepresentant med bred erfaring bl.a. med bank- og finanspolitiske spørsmål, herunder erfaring fra arbeidet i Stortingets finanskomite.

Kontaktpersoner:
Adm.dir. Finn Haugan, SpareBank 1 Midt Norge. Tlf. +47 9004 1002

Om oss

SpareBank 1 Midt-Norge er regionens ledende finanskonsern. Vi er markedsleder i person- og bedriftsmarkedet og har 48 kontorer i 42 kommuner i tillegg til distribusjon gjennom 15 Bank i Butikk. Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet har ca. 700 ansatte og omfatter foruten bankvirksomheten, datterselskapene: SpareBank 1 Finans Midt-Norge AS, EiendomsMegler 1 Midt-Norge AS, Allegro Finans ASA og Midt-Norge Regnskap AS.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Midt-Norge, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

SpareBank 1 Midt-Norge er en av syv eiere av SpareBank 1 Gruppen AS.

Ønskes ytterligere informasjon, besøk vår hjemmeside http://www.smn.no