Yara styrker posisjon innen spesialgjødsel

Yara har siden 2001 hatt en global markedsføringsavtale med spesialgjødsel-selskapet SQM. Samarbeidet har vært en suksess for begge parter. Siden 2002 har Yara også hatt et indirekte eierskap i SQM gjennom de chilenske selskapene Pampa Calichera og SQYA. Markedsverdien av SQM-aksjene har nær doblet seg siden Yaras kjøp av aksjer i 2002.

Gjennom en serie transaksjoner i desember og januar har Yara og dets partnere ytterligere økt sin egenkapitalandel i SQM fra 20,8% til 24,9%, som gir gruppen samme prosentvise eierandel i SQM som den andre hovedaksjonæren, kanadiske PCS.

"Yara og SQMs produkter kompletterer hverandre og representerer et komplett og unikt utvalg av spesialgjødsel skreddersydd for frukt og grønnsaker og ulike jordsmonn. Styrkingen av vår posisjon i SQM er et uttrykk for vårt langsiktige engasjement overfor SQM og dets produktportefølje," sier konsernsjef Thorleif Enger i Yara.

Det verdensomspennende markedssamarbeidet mellom SQM og Yara omfatter et bredt utvalg av produkter, flere produksjonsenheter og et globalt markedsapparat. Siden starten i 2001 har den samlede omsetningen av spesialgjødsel doblet seg. SQM er enedistributør i utvalgte markeder i Latin-Amerika og Midt-Østen, mens Yara selger den komplette porteføljen i øvrige markeder. I 2004 solgte Yara omtrent 500.000 tonn med SQM-produkter, som er en økning på 19% sammenlignet med 2003.

Egil Hogna, Investor Relations
Telefon  (+47) 24 15 71 66
Mobil (+47) 90 187 865

Arne Cartridge, Media Relations
Telefon (+47) 24 15 73 01
Mobil (+47) 47 900 900

Yara International ASA er verdens ledende leverandør av mineralgjødsel og står særlig sterkt innen nitrogenbaserte gjødseltyper. Yara har kontorer i 50 land fordelt på alle verdensdeler og selger over 20 millioner tonn mineralgjødsel årlig i mer enn 120 land. Yaras mineralgjødsel er tilpasset lokale forhold og inneholder de næringsstoffer avlingene trenger. Yara gir råd om riktig gjødsling for å bidra til bedre avkastning på bøndenes arbeidsinnsats og et mer bærekraftig landbruk. Yara har en sterk posisjon i industrielle markeder i Europa som leverandør av nitrogenbaserte kjemikalier og er den ledende leverandør av flytende CO2.

SQM er et ledende selskap innen spesialgjødsel, jod og litium. Selskapet har et internasjonalt distribusjonsnettverk som omfatter 20 datterselskaper med salgskontorer, lager og mindre fabrikkenheter. SQM hadde i 2003 en samlet omsetning på USD 692 millioner.  77% av salget gikk til eksport, i alt til mer enn 100 land. SQM er notert både på den chilenske børsen og på New York Stock Exchange gjennom en ADR-løsning. SQMs produkter har sitt utspring i chilensk gruvedrift. Gunstige forhold i Atacama-ørkenen gjør det mulig for SQM å være en lavkostprodusent av klorkalium, litium karbonat , kaliumsulfat og borsyre.