Nokian osakepohjaisessa kannustinohjelmassa vuodelle 2005 sama rakenne kuin 2004

- Tulosperusteiset osakepalkkiot tärkein osakepohjainen kannustin
- Osakeoptioita pienemmälle ryhmälle; optioiden antaminen edellyttää yhtiökokouksen päätöstä
- Ehdollisia osakepalkkioita suppeassa laajuudessa erittäin keskeisten henkilöiden kannustamiseen ja    sitouttamiseen
- Vuoden 2006 kannustinohjelma suunnitellaan pidettäväksi samana kuin 2005

Nokia käyttää edelleen tulosperusteisia osakepalkkioita tärkeimpänä kannustimena vuonna 2005 laajassa osakepohjaisessa palkkiojärjestelmässään. Lisäksi yhtiö antaa, kuten vuonna 2004, osakeoptioita pienemmälle henkilöstöryhmälle sekä ehdollisia osakepalkkioita hyvin suppeassa laajuudessa. Ohjelma noudattaa rakenteeltaan vuoden 2004 ohjelmaa.

Osakepohjaisen kannustinohjelman piiriin kuuluu vuonna 2005 edelleen laaja joukko henkilöstöä eri organisaatiotasoilla. Ohjelma tähtää tuloksellisuuden palkitsemiseen sekä kyvykkäiden työntekijöiden sitouttamiseen. Tulosperusteisten osakepalkkiot ja osake-optiot muodostavat yhdessä käytettyinä tasapainoisen osakepohjaisen kannustinkokonaisuuden. Ohjelma kytkee siihen osallisille kertyvän taloudellisen hyödyn suoraan yhtiön menestykseen linjassa osakkeenomistajien edun kanssa.

Yhtään tulosperusteista osakepalkkiota ei suoriteta, mikäli yhtiö ei saavuta kynnystasoa kummastakaan kahdesta erillisestä, ennalta määrätystä taloudellisesta tavoitteesta. Tavoitteista toinen on sidottu yrityksen keskimääräiseen vuotuiseen liikevaihdon kasvuun ja toinen osakekohtaisen tuloksen (perus) kehitykseen vuosina 2005-2008. Mikäli vaadittu kynnystaso saavutetaan, ensimmäinen osasuoritus tapahtuu vuonna 2007 ja toinen vuonna 2009. Vuoden 2005 ohjelmassa, jonka Nokian hallitus on hyväksynyt, yhtiön tarkoitus on antaa vuonna 2005 tulosperusteisia osakepalkkioita määrä, joka enimmillään johtaa, mikäli molempien tavoitteiden maksimitasot saavutetaan, enintään 18,8 miljoonan osakkeen suorittamiseen.

Yhtiön aikomuksena on antaa tulosperusteisia osakepalkkioita vastaavassa laajuudessa ja vastaava määrä myös vuonna 2006. Yhtiö on varautunut lisäksi osakepalkkioiden antamiseen näköpiirissä oleviin tarpeisiin vuonna 2006, sekä rekrytointi- ja poikeuksellisiin sitouttamistarpeisiin vuosina 2005 ja 2006. Edellä tarkoitetut määrät voivat enimmillään johtaa yhteensä 31,2 miljoonan osakkeen suorittamiseen.

Vuonna 2005 kannustimina annettavien optio-oikeuksien määrä on suuniteltu olevan enintään 8,5 miljoonaa kappaletta. Sunnnitelmissa on antaa vastaava määrä optioita myös vuonna 2006. Yhtiö on lisäksi varautunut antamaan osakeoptioita poikkeuksellisiin rekrytointi- ja sitouttamistarpeisiin sekä vuonna 2005 että 2006 . Optioiden antaminen edellyttää vuoden 2005 varsinaisen yhtiökokouksen hyväksymistä. Vuoden 2005 kannustinohjelmaan sisältyy hallituksen ehdotus 7.4.2005 kokoontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle uudesta kaksivuotisesta optio-ohjelmasta. Optio-ohjelman laajuus on enintään 25 miljoonaa optiota, ja ohjelman hyväksyminen yhtiökokouksessa mahdollistaa edellä mainitut suunnitelmat optio-oikeuksien antamisesta.

Lisäksi Nokia aikoo edelleen antaa hyvin suppeassa laajuudessa ehdollisia osakepalkkioita kriittisissä rekrytointitilanteissa erittäin keskeisten työntekijöiden sitouttamiseen ja motivoimiseen. Vuoden 2005 aikana annettaviksi aiotut ehdolliset osakepalkkiot voivat enimmillään johtaa 3,5 miljoonan osakkeen suorittamiseen.

Suunnitelmissa on antaa vastaava määrä myös 2006. Yhtiö on lisäksi varautunut osakepalkkioiden antamiseen odottamattomiin tarpeisiin vuosina 2005 ja 2006. Nämä määrät voi enimmillään johtaa 9 miljoonan osakkeen suorittamiseen..

Vuoden 2004 lopussa liikkeessä olleiden Nokian optio-ohjelmien, tulosperusteisten ja ehdollisten osakepalkkioiden yhteenlaskettu laimennusvaikutus on enimmillään noin 3,6 prosenttia. Uuden ehdotetun ohjelman lisävaikutus on enimmillään noin 1.5 % yksikköä. Lukuun sisältyvät määrät, joihin on varauduttu yli säännönmukaisen vuosittaisen tarpeen.

Lehdistö- ja sijoittajayhteydet:

Yhtymäviestintä, puh. +358 (0) 7180 34495 tai +358 (0) 7180 34900
Sijoittajasuhteet Eurooppa, puh. +358 (0) 7180 34289
Sijoittajasuhteet Yhdysvallat, puh. +1 972 894 4880

www.nokia.com
www.nokia.fi

-------------------------------------------
Lisätietoja Nokian vuoden 2005 tulosperusteisten osakepalkkioiden suorituskriteereistä

Tulosperusteiset osakepalkkiot maksetaan myöhempänä ajankohtana Nokian osakkeina, mikäli yhtiö saavuttaa tietyt ennalta asetetut taloudelliset tavoitteet. Työntekijät saavat osakkeita vain, mikäli Nokia saavuttaa kynnystason vähintään toisesta ennalta asetetusta tavoitteesta. Tavoitteista toinen on sidottu yrityksen keskimääräiseen vuotuisen liikevaihdon kasvuun ja toinen osakekohtaisen tuloksen (perus) kehitykseen vuosina 2005-2008.

Molemmilla kriteereillä on sama 50 %:n painoarvo. Tavoitetasot ovat seuraavat:

1) Keskimääräinen vuotuinen liikevaihdon kasvu: 3 prosenttia (Kynnyssuoritus) and 12 prosenttia (maksimimäärä), ja
2) Osakekohtaisen tuloksen kasvu: EUR 0,82 vuonna 2008 (Kynnyssuoritus) ja EUR 1.33 vuonna 2008 (Maksimisuoritus). Osakekohtainen tulos lasketaan vuotuisesta kasvusta koko suorituskaudelle (2005-2008) verraten sitä vuoden 2004 osakekohtaiseen tulokseen, joka on EUR 0.70.

Molempien maksimisuoritusten saavuttaminen johtaa siis enimmillään 18,8 miljoonan osakkeen antamiseen. Kynnys- ja maksimisuorituksen välille jäävä tulos johtaa tulosperusteisen osakepalkkion toteutumiseen lineaarisen kaavan mukaan.

Yhtiö määrittää, miten tarvittavat osakkeet hankitaan palkkioiden suorittamiseen, ja kyseeseen voi tulla myös käteissuoritus.

Lisätietoja Nokian vuoden 2005 optio-ohjelmasta

Hallitus ehdottaa huhtikuun 7. päivänä 2005 kokoontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle optio-ohjelman hyväksymistä. Hallitus ehdottaa annettavaksi enintään 25 miljoonaa osakeoptiota, jotka oikeuttavat kukin yhden uuden Nokian osakkeen merkintään. Optiot annetaan osalle Nokia-Yhtymän palveluksessa olevia henkilöitä kahden vuoden aikana.
Tarkoitus on, että Nokian optio-ohjelmassa 2005 optioille määritetään kulloinkin käypä osakkeiden merkintähinta. Annettavien optio-oikeuksien merkintähinnat määritetään ja alalajit nimetään säännönmukaisesti vuosineljänneksittäin tai, mikäli hallitus niin päättää, kuukausittain. Tällöin osakkeen merkintähinta kullakin optio-oikeuden alalajilla on kalenterivuoden sen vuosineljänneksen, jonka mukaan optio-oikeuden alalaji on nimetty, keskimmäisen kuukauden (helmi-, touko-, elo- tai marraskuu) ensimmäisen kokonaisen viikon pörssipäivien yhtiön osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi Helsingin Pörssissä. Mikäli merkintähinta määrätään kuukausittain, merkintähinta on vastaavasti sen kalenterikuukauden, jonka mukaan optio-oikeuden alalaji on nimetty, ensimmäisen kokonaisen viikon pörssipäivien yhtiön osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi Helsingin Pörssissä.

Optioiden käyttöaika alkaa porrastetusti ja optiot ovat voimassa niiden antamisesta noin viisi vuotta. Viimeiset optioiden alalajit raukeavat 31.12.2011.

Lisätietoja vuoden 2005 ehdollisista osakepalkkioista

Ehdollisiin osakepalkkioihin sovelletaan kolmen vuoden rajoitusperiodia. Osakepalkkiot suoritetaan saajille vuonna 2008, jos saajat täyttävät osakepalkkiosääntöjen mukaiset ehdot. Rajoitusperiodin aikana ehdolliset osakepalkkiot eivät tuota saajille mitään osakkeenomistajien oikeuksia.