Nokian Services-liiketoimintayksikkö panostaa kasvaviin palvelumarkkinoihin

Nokia tähtää vahvaan asemaan operaattoreille toimitettavien palveluiden toimittajana ja on vahvistanut organisaatiotaan perustamalla verkkoliiketoimintaansa operaattoripalveluihin keskittyvän yksikön.

Operaattoreille suunnattujen palveluiden merkitys kasvaa kun matkapuhelinsovellukset kehittyvät kohti langattomia multimediapalveluita, kiinteän ja langattomien verkkojen palvelut yhtenäistyvät ja palvelujen laadusta tulee ratkaiseva tekijä. Operaattorit tähtäävät asiakasuskollisuuteen ja etsivät samalla kustannustehokuutta, tukeutuen enenevässä määrin kolmansiin osapuoliin liiketoimintakonseptien kehittämisessä. Operaattorit myös ulkoistavat osia toiminnoistaan.

"Palveluliiketoiminta on merkittävä mahdollisuus verkkotoimittajille. Operaattorit arvioivat ydintoimintojaan, mikä tuo kasvupotentiaalia myös sellaisilta toiminnan alueilta, joita operaattorit nyt tekevät itse. Laaja palvelutarjontamme, läheiseen yhteistyöhön perustuva toimintamalli ja vahva   tiimimme auttavat operaattoreita terävöittämään toimintaansa tiukasti kilpailuilla markkinoilla", sanoo palveluliiketoiminnan johtaja Bosco Novak Nokian Networks-toimialaryhmästä.

"Palveluliiketoimintamme kehittyi voimakkaasti vuonna 2004 ja toi yli 25 prosenttia verkkoliiketoimintaryhmän liikevaihdosta. Tänä vuonna aiomme vahvistaa toimintaamme erityisesti kasvavilla alueilla kuten järjestelmäintegroinnissa, konsultointipalveluissa, verkon operointi- ja muissa ulkoistamispalveluissa sekä verkon- ja palvelujen hallintapalveluissa ja -ohjelmistoratkaisuissa", Bosco Novak jatkaa.

Noin kolmannes Networks-toimialaryhmän henkilöstöstä työskentelee palveluliiketoiminnassa. Vahvan maa- ja aluekohtaisen organisaation lisäksi yksikkö hyödyntää maailmanlaajuista yhteistyökumppaniverkostoa ja sähköisiä työkaluja.

Jotta operaattori voi tarjota asiakkaalleen hyvän palvelukokemuksen, täytyy päätelaitteiden, ohjelmistojen ja verkkolaitteiden muodostaa hyvin integroitu kokonaisuus. Tämä avaa markkinat loppukäyttäjäpalveluiden kehittämiselle, järjestelmäintegraatiolle ja verkon suorituskykyä parantaville palveluille. Tehokkuutta hakevat operaattorit puolestaan hyötyvät Nokian tarjoamista verkon operointi- ja muista ulkoistamispalveluista, konsultointipalveluista sekä automaation ja keskittämisen mahdollistavista palvelun- ja verkonhallintaohjelmistoista.

Nokialla on vahva näyttö verkkojen ja palvelujen toimittajana yli 15 vuoden ajalta. Nokialla on operointisopimuksia 21 operaattorin kanssa maailmanlaajuisesti ja tämän lisäksi yhtiö on toimittanut "avaimet käteen" palveluja 26 operaattorille 22 maassa. Nokian NetAct(TM)-verkonhallintajärjestelmä  on toimitettu jo yli 300 asiakkaalle maailmanlaajuisesti.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Networks, Nokia