Novo Nordisk afhænder aktiepost i Ferrosan A/S

Novo Nordisk og Idosan, de hidtidige aktionærer i Ferrosan A/S, har i dag indgået og afsluttet en endelig salgs- og købsaftale med Ferrosan Holding A/S. Ferrosan Holding A/S er et holdingselskab, der kontrolleres af Altor 2003 Fund, en nordisk investeringsfond, og Scan-Vita International A/S, et selskab, der kontrolleres af Idosan A/S. Aftalen indebærer, at Novo Nordisk sælger sin samlede aktiepost i Ferrosan A/S, og Altor 2003 Fund bliver ny majoritets­aktionær i Ferrosan-koncernen.

Novo Nordisk har med en ejerandel på omkring 29% været mindretalsaktionær i Ferrosan A/S siden 1995, hvor Ferrosan blev overtaget af ledelsen og omdannet fra et helejet datterselskab af Novo Nordisk til en associeret virksomhed.

På baggrund af Ferrosans omfattende udvidelse af forretningen i de senere år kombineret med lovende fremtidsudsigter er Idosan og Novo Nordisk i løbet af 2004 kommet til den fælles konklusion, at en ny majoritetsaktionær med et stærkt finansielt engagement og dedikeret ledelsesfokus vil tjene Ferrosans interesser bedst på langt sigt.

Jesper Brandgaard, Novo Nordisks koncernøkonomidirektør, siger: "Vi er glade for, at der er fundet en attraktiv løsning for ejerskabet af Ferrosan. Det vil skabe bedre rammer for Ferrosans fortsatte udvidelse af sine forretnings­aktiviteter."

Novo Nordisk forventer i 2005 at indtægtsføre et beløb på omkring 250 mio. kr. i relation til salget af aktieposten i Ferrosan A/S. Dette vil indgå i 'Resultat af kapitalandele i associerede virksomheder' under 'Nettofinans'. Som følge heraf er forvent­ningen til Novo Nordisks resultat af kapitalandele i associerede virksomheder ændret fra et tab på 200 mio. kr. (jf. meddelelsen den 28. januar) til en indtægt på 50 mio. kr.

JPMorgan har fungeret som finansiel rådgiver.

Udsagn om fremtiden
Denne meddelelse indeholder udsagn om fremtiden ('forward-looking state­ments') som defineret i den amerikanske Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Disse udsagn omfatter bl.a. forventninger eller prognoser vedrørende begivenheder som introduktion af nye produkter, produkt­godkendelser og økonomiske resultater.

Udsagn om fremtiden er i sagens natur forbundet med risici, usikkerheds­faktorer og unøjagtige antagelser. Dette kan medføre, at de faktiske resultater afviger væsentligt fra de anførte forventninger. Faktorer, der kan påvirke fremtidige resultater, er blandt andet rente- og valuta­svingninger, forsinkelser i eller fejlslagne udviklingsprojekter, produktionsproblemer, misligholdelse eller uventet opsigelse af kontrakter, prisreduktioner dikteret af nationale myndig­heder eller som følge af markedsdrevne prisnedsættelser på Novo Nordisks produkter, lancering af konkurrerende produkter, Novo Nordisks evne til at markedsføre såvel nye som eksisterende produkter, produktansvarssager og andre retssager, ændring af tilskudsregler og statslige love og dertil knyttede fortolkninger heraf samt uventede omkostnings- og udgifts­stigninger.

For en mere udførlig redegørelse for disse og andre risici og usikkerheds­faktorer henvises til en række rapporter indsendt af Novo Nordisk til det amerikanske børstilsyn, Securities and Exchange Commission (SEC), herunder selskabets Form 20-F, som blev indsendt den 27. februar 2004. Der henvises endvidere til afsnittet 'Risikostyring' i Årsrapport 2004. Novo Nordisk er ikke forpligtet til at opdatere de indeholdte udsagn om fremtiden eller til at justere sådanne udsagn i forhold til aktuelle resultater, medmindre der er tale om et lovkrav.

For yderligere information kontakt:

Fondsbørsmeddelelse nr. 9 / 2005

Læs i pdf-format