Jaakko Pöyry Group suunnittelee uusiutuviin energialähteisiin perustuvan voimalaitoksen UPM:n Chapelle Darblayn tehtaalle

UPM rakentaa Ranskassa sijaitsevalle Chapelle Darblayn paperitehtaalleen uusiutuviin energialähteisiin perustuvan sähköä ja lämpöä tuottavan voimalaitoksen. Jatkaen pitkäaikaista yhteistyötään Jaakko Pöyry Groupin kanssa UPM on tilannut suunnittelupalvelut voimalaitosta varten Electrowatt-Ekono Oy:lta, joka kuuluu Jaakko Pöyry Groupin Energia-liiketoimintaryhmään.

Rakennettava voimalaitos käyttää polttoaineena siistauslietettä ja biomassapolttoainetta ja tuottaa sähköä noin 20 MW ja lämpöä noin 85 MW. Laitos käsittää vastapainehöyryturbiinin, leijukerroskattilan ja uuden polttoaineen käsittelyjärjestelmän sekä muut apujärjestelmät. Electrowatt-Ekono Oy on kokonaisvastuussa laitoksen perus- ja toteutussuunnittelusta sekä hankintapalveluista.

Toimeksianto vahvistaa edelleen Electrowatt-Ekonon strategiaa olla johtava suunnittelija ja konsultti uusiutuvassa energiassa, yhdistetyn sähkön ja lämmön hankkeissa sekä metsäteollisuuden energiahankkeissa.

Energia-liiketoimintaryhmä käyttää liikenimeä Electrowatt-Ekono. Sen liikevaihto vuonna 2004 oli 146 miljoonaa euroa. Electrowatt-Ekonolla on toimistoja 22 maassa ja sen palveluksessa on 1500 asiantuntijaa maailmanlaajui­sesti.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Teuvo Salminen