Vaisala-konsernin tilinpäätös vuodelta 2004

Markkinatilanne

Kysyntä on pysynyt ennallaan koko katsauskauden ajan, eikä oleellista muutosta ole lähiaikoina nähtävissä.

Määrätietoinen kilpailukyvyn ylläpito ja kehittäminen ovat auttaneet Vaisalaa säilyttämään markkinaosuutensa, ja yhtiön markkina-asema on edelleen vahva.

Liikevaihto ja tilauskanta

Vaisala-konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 180,6 miljoonaa euroa  (2003: 189,2 miljoonaa euroa). Ulkomaantoimintojen osuus liikevaihdosta oli 97 % (97 %). Uusia tilauksia saatiin katsauskaudella 172,8 (180,7) miljoonan euron arvosta. Katsauskauden lopussa konsernin tilauskanta oli 52,7 (62,9) miljoonaa euroa.

Liikevaihto olisi vertailukelpoisilla valuuttakursseilla pysynyt edellisen vuoden tasolla.

Vaisala Solutions

Liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 52,4 (53,0) miljoonaa euroa.

Tilikauden kannattavuus oli tyydyttävä. Vertailuvuoden luku on muutettu vastaamaan vuoden 2004 rakennetta. Sitoutuneen pääoman käyttö tehostui. Toimenpiteet ratkaisupalvelut-liiketoimintamallin kehittämiseksi jatkuivat. Asiakkaiden kanssa solmittiin vuoden aikana useampia sopimuksia, jotka perustuvat uusiin palvelukonsepteihin.

Markkinatilanne on jonkin verran piristynyt ja tilausvirta on kesän jälkeen kääntynyt hienoiseen kasvuun. Vuodelta 2005 odotamme pientä liikevaihdon kasvua.

Vaisala Instruments

Liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 52,9 (50,3) miljoonaa euroa.

Tilikauden kannattavuus oli hyvä. Vertailuvuoden luku on muutettu vastaamaan vuoden 2004 rakennetta.

Vaisala Instruments kasvoi edelleen ja markkinatilanne on suhteellisen vakaa. Tulosnäkymä kuluvalle vuodelle 2005 on hyvä. Erityisesti uudesta, lokakuussa julkistetusta säälähettimestä odotamme kasvua. Uusi kosteus- ja lämpötilalähetinsarja vahvistaa asemiamme vaativissa teollisuuden ja meteorologian kosteusmittauksissa.

Tilikauden aikana Vaisala Instruments -liiketoiminta-alue toi myös markkinoille uuden kannettavan mittalaitteen öljyn kosteuden mittauksiin, hiilidioksidimittalaitteen ekologisiin mittaussovelluksiin, kastepistemittalaitteen maakaasun kosteuden mittauksiin sekä pilvenkorkeus- että näkyvyysmittalaitteet lentokentille. Tilikauden aikana liiketoiminta-alue lopetti ammoniakkikaasun mittausliiketoiminnan.

Vaisala Instruments toi lokakuussa maailmanlaajuisille markkinoille uudentyyppisen säälähettimen. Vaisalan kehittämiin ja patentoimiin anturiteknologioihin perustuva säälähetin mittaa lämpötilaa, kosteutta, ilmanpainetta, tuulen nopeutta ja suuntaa sekä sadetta. Lähetin on suunnattu aloille, joissa päivittäisillä säätiedoilla on tärkeä merkitys operatiivisen toiminnan onnistumisen kannalta. Säälähettimen arvioidaan avaavan Vaisalalle pääsyn noin 20 miljoonan euron globaaleille markkinoille.

Vaisala Soundings

Liiketoiminta-alueen liikevaihto oli 55,8 (64,5) miljoonaa euroa.

Tilikauden kannattavuus oli hyvä.

Markkinatilanne on pysynyt ennallaan ja asiakaskunta on varovainen investoinneissaan. Vuonna 2003 julkistetun uuden radiosondisukupolven markkinoille vieminen on edennyt hyvin. Toimitusten siirtyminen asiakkaista johtuvista syistä jätti liikevaihdon alhaiselle tasolle.

Tilikauden aikana Vaisala Soundings -liiketoiminta-alue toi markkinoille otsonimittalaitteen radiosondituoteperheeseen.

Vuonna 2005 on odotettavissa pientä kasvua ja kannattavuuden paranemista.

Vaisala Remote Sensing

Liiketoiminta-alueen liikevaihto katsauskaudella oli 19,5 (21,5) miljoonaa euroa.

Liiketoiminta-alue oli tilikaudella tappiollinen. Vuonna 2005 ei ole odotettavissa liikevaihdon kasvua, mutta tuloksen odotetaan olevan lievästi positiivinen.

Vaisala Remote Sensing -liiketoiminta-alue toi tammikuussa markkinoille salamanpaikannusverkko-tuoteperheen, joka yhdistää Vaisalan ostamien yritysten teknologiat yhteen modulaariseen tuoteperheeseen. Uusi tuoteperhe vähentää ylläpidettävien tuotteiden määrää ja parantaa tuotteiden kannattavuutta.

Liiketoiminta-alueet vuoden 2005 alusta lähtien

Vaisala Soundings ja Vaisala Remote Sensing liiketoiminta-alueet sekä Vaisala Measurement Systems -myyntikanava yhdistyvät yhdeksi liiketoiminta-alueeksi vuoden 2005 alusta. Jakamalla resurssit liiketoiminta-alueiden kesken voidaan edelleen lisätä tehokkuutta. Uuden liiketoiminta-alueen nimi on Vaisala Measurement Systems.

Muita tapahtumia

Vaisala on päättänyt perustaa yhtiön Kiinaan vahvistamaan Vaisalan asemaa Kiinan kehittyvillä  markkinoilla. Vaisala on ollut läsnä Kiinan markkinoilla jo vuodesta 1986. Edustusto avattiin Pekingiin vuonna 1994 ja marraskuussa 2003 avattiin toimipiste Shanghaihin.

Hallitus päätti lokakuussa 2004 käynnistää uuden tulos- ja osakesidonnaisen, avainhenkilöille ja johdolle, mukaan lukien toimitusjohtaja, suunnatun kannustinohjelman osana konsernin kannustin- ja sitouttamisjärjestelmiä.

Vaisala Oyj:n vuoden 2000 B-optio-oikeudet tulivat kaupankäynnin kohteeksi
1.12.2004 ja samalla optio-oikeudet 2000 B-sarja yhdistettiin optio-oikeudet 2000 A-sarjaan lisäeränä.

Vaisala Oyj:n ylimääräinen yhtiökokous hyväksyi 14.12.2004 hallituksen ehdotuksen, että 31.12.2003 päättyneeltä tilikaudelta jaetaan 18.3.2004 pidetyssä varsinaisessa yhtiökokouksessa päätetyn osingon (0,75 euroa) lisäksi osinkoa 0,50 euroa osaketta kohden eli yhteensä 8.739.500 euroa.

Tulos

Tilikauden liikevoitto oli 23,8 (25,9) miljoonaa euroa. Voitto ennen satunnaisia eriä oli 13,4 % liikevaihdosta eli 24,1 (23,4) miljoonaa euroa. Yritysostoista aiheutuneet goodwill-poistot olivat 3,0 (4,1) miljoonaa euroa. Tilikauden voitto oli 17,0 (14,5) miljoonaa euroa.

Tase

Vaisala-konsernin vakavaraisuus ja likviditeetti säilyivät vahvoina. Taseen loppusumma 31.12.2004 oli 165,3 (172,9) miljoonaa euroa. Omavaraisuusaste oli katsauskauden lopussa 83 % (84 %).

Tutkimus ja tuotekehitys

Tutkimus- ja tuotekehitysmenot olivat 22,3 (21,1) miljoonaa euroa, ollen 12,4 % konsernin liikevaihdosta.

Investoinnit

Bruttoinvestoinnit käyttöomaisuuteen olivat 4,8 miljoonaa euroa (14,1 miljoonaa euroa).

Vaisalan osake

Vaisalan A-osakkeen kurssi Helsingin Arvopaperipörssissä oli tilikauden alussa 24,50 euroa ja lopussa 18,20 euroa. Tilikauden ylin noteeraus oli 24,50 euroa ja alin 17,25 euroa.

Vaisala Oyj:n osakepääoma oli tilikauden lopussa 7.349.905,88 euroa ja osakkeiden kokonaismäärä 17.479.000 kappaletta.

Vaisalan osakkeita vaihdettiin pörssissä tilikauden aikana 1 635 934 kappaletta.

Vuoden 2004 aikana Novametor Oy:n osti pörssin ulkopuolisella kaupalla 365.000 kpl Vaisala Oyj:n A-osaketta. Kaupan jälkeen on Novametor Oy:n osuus Vaisala Oyj:n A-osakkeista 9,9 %, K-osakkeista 13,3 %, ja kokonaisuudessa osakkeista 10,6 %, sekä kaikkien osakkeiden tuottamista äänistä 12,7 %. Kyseessä on nykyisten omistajien sisäinen järjestely.

Henkilöstö

Vaisala-konsernin henkilökunnan määrä oli katsauskauden lopussa 1 063 oltuaan vuotta aikaisemmin vastaavana ajankohtana 1 113.

Tutkimus- ja tuotekehitystehtävissä työskenteli 22 % (21 %) konsernin henkilökunnasta. Henkilöstöstä 37 % (37 %) työskenteli konsernin ulkomaisissa toimipisteissä.

IFRS tilinpäätösstandardien soveltaminen

IFRS tilinpäätöskäytäntöönsiirtymisprojekti on sujunut aikataulun mukaisesti. Vaisala kertoo huhtikuun alussa 2005 IFRS tilinpäätösstandardien soveltamisen mukanaan tuomat merkittävimmät muutokset tilinpäätökseen. IFRS:n mukaiset neljänneksien vertailuluvut vuodelta 2004 julkaistaan sitä mukaa, kun neljännekset vuodelta 2005 raportoidaan.

Hallitus ja toimitusjohtaja

Hallituksen jäsenet ovat dipl.ins. Raimo Voipio (pj); prof. Pekka Hautojärvi; prof. Yrjö Neuvo; dipl.ins. Mikko Niinivaara; dipl.ins. Mikko Voipio sekä fil.tri Gerhard Wendt. Toimitusjohtajana toimii tekn.tri.(h.c.) Pekka Ketonen.

Tilintarkastajina ovat toimineet KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy sekä Jukka Ala-Mello, KHT.

Osingonjakoehdotus yhtiökokoukselle

Hallitus ehdottaa maaliskuun 22. päivänä 2005 pidettävälle yhtiökokoukselle, että vuodelta 2004 maksetaan osinkoa 0,75 euroa osakkeelta. Ehdotuksen mukaan osinkoihin käytetään yhteensä 13.109.250 euroa, mikä on 77 % tilikauden voitosta. Täsmäytyspäiväksi päätettiin 29.3.2005 ja osingonmaksupäiväksi ehdotetaan 5.4.2005.

Tulevaisuuden näkymät

Markkinanäkymät eivät ole oleellisesti muuttuneet. Vuodelta 2005 odotetaan lievää kasvua ja kannattavuuden parantumista.

Vaisalan tavoitteena on jatkossakin olla maailmanlaajuinen markkinajohtaja valitsemillaan liiketoiminta-alueilla. Siksi panostukset tuotekehitystyöhön ja kilpailukyvyn kehitykseen tulevat edelleen olemaan merkittävät.

Vantaalla 14. päivänä helmikuuta 2005

Vaisala Oyj

Täydellinen raportti taulukoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Vaisala-konsernin tilinpäätös 2004