Telenor lanserer Mobilt Kontor med 3G

"Mobilt Kontor gjør det enda enklere å jobbe mobilt med bærbar PC. Med Mobilt Kontor datakort kan man være på nett med jobben overalt, og kortet finner selv det nettet som gir best dekning og hastighet. Dessuten har vi  lagt stor vekt på at Mobilt Kontor skal være både enkelt å installere og enkelt å bruke," sier Rolv-Erik Spilling, ansvarlig for Telenors mobilvirksomhet i det norske bedriftsmarkedet.

Mobilt Kontor fra Telenor består av et PC-kort fra belgiske Option, og egenutviklet programvare fra Telenor. Med Mobilt Kontor vil brukeren få bredbåndhastigheter inntil  54 Mbps med WLAN til 384 kbps med det nye UMTS-nettet. Dersom disse to teknologiene ikke er tilgjengelige, knytter Mobilt Kontor seg til det ordinære GSM-nettet med GPRS-hastighet på  40-50 kbps.

Telenor lanserte Norges første UMTS mobilnett 1. desember i fjor. I løpet av mars måned vil Telenor tilby UMTS  i ca 140 byer og tettsteder med mer enn  2800 innbyggere over hele Norge (for detaljer se dekningskart på www.telenormobil.no). UMTS-nettet vil være fullt utbygget i 2007. I tillegg til UMTS-nettet har nå Telenor rundt 350 trådløse soner på hoteller, Statoils bensinstasjoner, konferansesentre og de største flyplassene over hele landet.

Før dagens lansering har Telenor testet ut Mobilt Kontor hos 30 pilotkunder blant norske bedrifter. Tilbakemeldingene var i stor grad positive. 84 prosent av pilotkundene synes det var enkelt å installere Mobilt Kontor, og 70 prosent brukte under 10 minutter på installasjonen. 87 prosent var svært fornøyd med Mobilt Kontor etter pilotperioden.

Mobilt Kontor er tilgjengelig for alle Telenors mobilkunder med bedriftsabonnement, og er til salgs hos de fleste fagforhandlere fra mandag 14. februar. Mobilt Kontor støtter bærbare datamaskiner med type II PC-kort-inngang og operativsystemene Windows 2000 eller XP.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Informasjonssjef Arild S. Johannessen, Telenor divisjon Bedriftsmarked tlf. 481 91 921