Nokian uudistunut strategia mahdollistaa operaattoreille monipuoliset räätälöintiratkaisut

Nokia 6101 -puhelimesta operaattoreille alueellisella yksinoikeudella tarjottava muotoiluvaihtoehto

Cannes, Ranska - Nokia esitteli tänään 3GSM-konferenssissa uudistuneen operaattoristrategiansa, joka tarjoaa Nokian GSM-operaattoriasiakkaille monipuolisia vaihtoehtoja matkapuhelinten räätälöintiin. Operaattorit voivat valita tarjolla olevista muotoiluvaihtoehdoista asiakkaidensa tarpeisiin parhaiten soveltuvan ratkaisun nykyisen ohjelmistoräätälöinnin lisäksi. Tänään esitelty pienikokoinen, tyylikäs ja taitettava Nokia 6101 -kamerapuhelin on ensimmäinen malli, joka tarjoaa erilaiset muotoiluvaihtoehdot.

"Tuotteiden räätälöinti operaattoreiden tarpeisiin on tärkeä osa Nokian strategiaa matkapuhelinmarkkinoiden kasvun edistämiseksi", sanoo Nokian Mobile Phones -toimialaryhmän johtaja Olli-Pekka Kallasvuo. "Kuluneen vuoden aikana Nokia on tehnyt tiivistä yhteistyötä operaattoreiden kanssa luodakseen heille yhä paremmat edellytykset erottautua tuotevalikoimallaan. Tavoitteena on lisätä kuluttajien valinnanvaraa ja edelleen parantaa tuotteidemme käytettävyyttä. Tarjoamme nyt ensimmäistä kertaa GSM-operaattoreille mahdollisuuden valita alueellisella yksinoikeudella niiden tarpeisiin parhaiten sopivan tuotteen. Uskomme, että tästä yhteistyöstä hyötyvät kaikki osapuolet - niin kuluttajat, operaattorit kuin Nokia."

Nokia 6101 -puhelin antaa operaattoreille monipuoliset mahdollisuudet puhelimen ohjelmiston räätälöintiin:
  •          käyttöliittymän ulkoasua voi muokata operaattorikohtaisilla teemoilla
  •          operaattorin oma käyttövalikko ja valikoitu näppäin, joiden kautta suora pääsy operaattorin tarjoamiin palveluihin
  •          taustakuvat, näytönsäästäjät ja soittoäänet
  •          tervehdystunnuksessa operaattorikohtaiset kuvat ja äänet
    Eri muotoiluvaihtoehtoja

Nokia tarjoaa nyt ensimmäistä kertaa maailmanlaajuisilla markkinoilla toimiville operaattorikumppaneilleen mahdollisuuden valita eri muotoiluratkaisuista näiden omiin tarpeisiin parhaiten sopivan vaihtoehdon. Maailman suurin matkapuhelinoperaattori China Mobile Communications Corporation (CMCC) tarjoaa jatkossa Kiinan ainoana operaattorina asiakkailleen Nokia 6102 -puhelimen. Nokia 6102 -puhelin pohjautuu muotoilultaan Nokia 6101 -vakiomalliin mutta eroaa siitä ulkoasultaan muun muassa siten, että värimallit ja kuoret sekä näppäimistön ja antennin muotoilu ovat erilaiset. China Mobilen oman käyttövalikon kautta käyttäjä saa kätevästi yhteyden operaattorin palveluihin. Puhelimessa on myös CMCC:n tervehdys- ja lopetustunnukset sekä nopea ja helppo yhteys CMCC-operaattorinäppäimen kautta langattomiin palveluihin.

"Nokia on toteuttanut lupauksensa tarjota yhä monipuolisempaa tukea tuotteidensa räätälöintiin. Operaattorit näkevät tämän tärkeänä keinona vahvistaa palvelutarjontaansa, erottautua kilpailijoista sekä parantaa käytettävyyttä. Tämä suuntaus jatkuu myös tulevaisuudessa", sanoo analyytikko Eden Zoller, Ovum, Consumer Practice.

Nokia 6101- ja Nokia 6102 -puhelimet tulevat markkinoille kahtena versiona: GSM 900/1800/1900 -versio on suunnattu ensisijaisesti Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan sekä Aasian markkinoille ja GSM 850/1800/1900 -versio Amerikan alueelle. Nokia 6101- ja Nokia 6102 -mallien myynnin arvioidaan alkavan vuoden 2005 toisella neljänneksellä.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia

www.nokia.fi
    www.nokia.com

Lisätietoja tapahtumasta on saatavilla Nokian englanninkielisillä internet-sivuilla osoitteessa: www.nokia.com/press/Cannes2005

Lehdistökäyttöön tarkoitettuja kuvia on saatavilla osoitteessa: www.nokia.com/press  ->photos.

Valokuvia tapahtumasta on saatavilla osoitteessa: www.nokia.com/press-> photos ->events.

Nokian uusia tuotteita esittelevää videomateriaalia on saatavilla osoitteessa: www.thenewsmarket.com/nokia