Series 60 Platform, 3rd Edition luo älypuhelimiin kehittyneen multimedian ja yritysten tarvitsemat toiminnallisuudet

Uusi Series 60 3rd Edition avaa massamarkkinat älypuhelimille

Cannes, Ranska - Nokia esitteli tänään uusimman version maailman johtavasta älypuhelinten ohjelmistoalustasta Series 60:stä. Series 60 3rd Edition mahdollistaa eri tyyppisten älypuhelimien valmistamisen eri käyttäjäryhmille sekä älypuhelinten kehittämiseen massamarkkinoille. Symbian OS-käyttöjärjestelmään perustuva Series 60 3rd Edition antaa lisensoijille mahdollisuuden valmistaa älypuhelimia myös vaativaan yrityskäyttöön. Symbian OS v9 -käyttöjärjestelmään pohjautuva Series 60 3rd Edition on lisensoijien saatavilla vuoden 2005 puolivälissä.

Series 60 3rd Edition -ohjelmistoalustan uudet ominaisuudet keskittyvät  parempiin multimedia- ja yritystoiminnallisuuksiin, entistäkin laajempaan sovelluspohjaan, erinomaisiin räätälöintimahdollisuuksiin ja kehittyneempään ohjelmistoarkkitehtuuriin. Series 60 3rd Edition sisältää myös edellisten versioiden ominaisuudet ja toiminnot, kuten multiradion, joustavan käyttöliittymän ja korkean resoluution tuen.

Älypuhelinmarkkinat kasvavat nopeasti. Nokia on helmikuun loppuun mennessä toimittanut noin 20 miljoonaa Series 60 -pohjaista laitetta ja arvioi älypuhelinten kokonaismarkkinan kasvavan yli 50 miljoonaan puhelimeen vuonna 2005. Vuonna 2008 Nokia arvioi älypuhelinten osuuden matkapuhelinten kokonaismarkkinoista olevan noin 25 prosenttia.

"Series 60 3rd Edition tukee strategiaamme kehittää älypuhelimia kuluttaja- ja yritysmarkkinoiden eri kohderyhmille. Käyttäjien ja markkinoiden tarpeet ohjaavat kehitystä useisiin erilaisiin laitesegmentteihin ohjaavat. Yrityksille ja liike-elämälle suunnatut laitteet sekä kamera-, musiikki-, video- ja peliominaisuuksia tarjoavat älypuhelimet vaativat vankan ja samalla joustavan ohjelmistoalustan, jossa on kattava määrä ominaisuuksia," sanoo johtaja  Antti Vasara Nokian Mobile Software Sales and Marketing -yksiköstä.

Uusi ohjelmistoalusta tarjoaa entistä paremmat turvaominaisuudet yritysten kannalta kriittiselle tiedolle  sekä lisäturvaa sovelluskehitysympäristöön. Uusia ominaisuuksia ovat myös mm. merkittävästi parantuneet kalenteri-, synkronointi- ja laitteen hallintaominaisuudet. Nämä yhdessä parantuneen turvallisuuden kanssa tekevät lisensoijille mahdolliseksi valmistaa entistä monipuolisempia vaativaan yrityskäyttöön tarkoitettuja mobiililaitteita.

Series 60 3rd Edition tarjoaa uudistetun musiikkisoittimen, lisää toiminnallisuuksia runsasta mediasisältöä varten sekä USB-massamuistitallennuksen. Musiikkisoitin tarjoaa helpon ja henkilökohtaisesti räätälöitävän tavan musiikin lataamiseen. OMA Digital Rights Management (DRM) v2.0 parantaa mediasisällön käytettävyyttä ja samalla mahdollistaa sisällön suojaamisen. Uuteen versioon perustuvat tulevaisuuden älypuhelimet voivat toimia kuten tavallinen USB-muistikortti. Näin musiikkia voi helposti ja nopeasti siirtää PC:ltä matkapuhelimeen.

Ohjelmistoalustan ominaisuudet mahdollistavat esimerkiksi yhteen tai kahteen puolijohdesiruun perustuvan laitteistoarkkitehtuurin ja parantuneen suorituskyvyn. Tämä joustavuus mahdollistaa laitteiden kehittämisen erilaisille kohderyhmille.

Series 60 3rd Editionilla sovelluksia voidaan yhä enemmän räätälöitä operaattoreiden tarpeisiin niin että samalla palvelut ja sovellukset pysyvät yhteensopivina eri Series 60 -laitteiden välillä. Uudet muuntelumahdollisuudet sisältävät enemmän vaihtoehtoja mm. näytön asetuksiin, monipuolisemman kolmiulotteisia kuvakkeita ikoneja tukevan käyttöliittymän ja parannetun tuen operaattorikohtaisille Series 60 -sovelluksille. Näiden avulla operaattorit voida esitellä uusia palveluita ja vahvistaa asiakasuskollisuutta.

Series 60 3rd Edition hyödyttää sovelluskehittäjiä tarjoamalla ohjelmointiympäristön, jossa on mahdollista saavuttaa kokonaan uusi suorituskykytaso ja laajemmat segmentointimahdollisuudet yritys-, peli-,
musiikki-, video- ja muille sektoreille suunnattujen valikoitujen ominaisuuksien avulla. Sovelluskehittäjille suunnatut uudet ominaisuudet, kuten paikkatieto-, Web Services- ja SIP (Session Initiated Protocol) -tuki, antavat mahdollisuuden luoda entistä houkuttelevampia ja helppokäyttöisempiä sovelluksia.

Series 60 Ohjelmistoalusta
Lisätietoa Series 60 -ohjelmistoalustasta on saatavilla osoitteesta www.series60.com, joka tarjoaa tuoretta tietoa Series 60 -ohjelmistoalustasta, laitteista ja yhteisöstä viimeisine uutisineen. Sivusto on nyt myös saatavilla XHTML-muodossa, mikä mahdollistaa sen kätevän selaamisen myös matkapuhelimella.

Nokia
Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille. www.nokia.com

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia Technology