Nokia Cannesin 3GSM World Conferencessa:

- 3G/WCDMA-käyttäjämäärä nousee 70 miljoonaan vuoden 2005 lopussa
- Tämä  vuosi merkittävä matkaviestinten musiikkisovellusten ja operaattorikohtaisen räätälöinnin kannalta

Cannes, Ranska - Nokian mukaan langaton musiikki, räätälöintimahdollisuudet ja 3G:n kasvu ovat teollisuudenalan trendejä vuonna 2005. Yhtiö esittelee tuotteitaan ja ratkaisujaan tänään alkaneessa 3GSM World Conference -tapahtumassa Cannesissa Ranskassa.

Teollisuudenalojen välisten rajojen madaltuminen mahdollistaa uudenlaiset vapaa-aikaan ja työkäyttöön optimoidut matkaviestimet ja palvelut. Hyviä esimerkkejä tästä ovat kamerapuhelinten saavuttama suosio ja älypuhelinten käyttö tietokoneen sijasta mm. sähköpostin ja Internetin -selailuun sekä musiikin lataamiseen. Vuonna 2004 maailmanlaajuisten älypuhelinmarkkinoiden koko oli yli 20 miljoonaa ja tänä vuonna se on Nokian arvioiden mukaan yli 50 miljoonaa älypuhelinta.

Musiikki seuraava merkittävä trendi langattomassa multimediassa
"Musiikki on seuraava tärkeä trendi langattomassa multimediassa," toteaa Multimedia-toimialaryhmän johtaja Anssi Vanjoki. "Vuonna 2005 musiikki on täysin käytettävissä langattomissa laitteissa. Viime vuonna myimme jo 10 miljoonaa puhelinta, joissa on sisäänrakennettu musiikkisoitin. Arvioimme, että yli puolet tänä vuonna julkistettavista Nokian puhelinmalleista sisältää musiikkisoittimen."

Tarjotakseen parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen Nokia ja Loudeye julkistivat teollisuudenalan kattavimman langattoman musiikkiratkaisun operaattoreille. Nokia julkisti myös yhteistyösopimuksen Microsoftin kanssa. Yhteistyö mahdollistaa musiikin kuuntelun milloin ja missä tahansa tiedostomuodoista riippumatta ja helpottaa siten digitaalisen musiikin käyttöä.

3G WCDMA laajasti kaupallinen vuonna 2005
"Kaupallisten  3G/WCDMA-verkkojen määrä kasvaa tämän vuoden aikana," toteaa Networks-toimialaryhmän johtaja Simon Beresford-Wylie. "Vuoden 2005 loppuun mennessä kaupallisessa käytössä on arviolta 100 3G-verkkoa ja 3G-käyttäjämäärät kasvavat huomattavasti. Arvioimme, että käyttäjiä on tämän vuoden loppuun mennessä 70 miljoonaa, kun vuonna 2004 käyttäjiä oli 16 miljoonaa."

Matkaviestinten käyttö jatkaa kasvuaan: Nokia arvioi maailmanlaajuisen matkapuhelinkäyttäjien määrän olevan kaksi miljardia tämän vuoden lopussa ja kolme miljardia vuonna 2010. Tilaajamäärän kasvua vauhdittavat uuden sukupolven laitteiden ja palveluiden kysynnän kasvu sekä käyttäjien määrän nousu kasvumarkkinoilla.

Vauhdittaakseen 3G:n maailmanlaajuista käyttöönottoa Nokia julkisti Nokia 6680 3G -älypuhelimen, joka mahdollistaa reaaliaikaisen videokuvan jakamisen puhelun aikana. Nokia 6680:ssa on XpressPrint(TM) -tulostusratkaisu ja reaaliaikainen always-on -sähköposti.

Nokia 6101 -puhelin laajentaa entisestään Nokian räätälöintikykyä
Nokia esitteli Cannesissa myös matkaviestinten operaattorikohtaisia räätälöintiratkaisuja. Tämänhetkisten vaihtoehtojen lisäksi Nokia esitteli taitettavan Nokia 6101 -kamerapuhelimen, joka mahdollistaa entistä monipuolisemmat operaattorikohtaiset ohjelmistoräätälöintimahdollisuudet. Näihin sisältyvät operaattorin omat valikkokuvakkeet, tunnukset ja soittoäänet sekä nopean pääsyn operaattorin palveluihin.

Nokia 6101 on myös yhtiön ensimmäinen matkapuhelin, joka mahdollistaa operaattorikohtaisen muotoilun, mukaan lukien eri muotoiluelementit, puhelimen kuoren värit, operaattoritunnukset ja tuotenumerot.

"Räätälöintimahdollisuudet sekä verkkoliiketoiminnassamme että matkaviestinliiketoiminnassamme ovat tärkeä osa Nokian panostusta asiakastyytyväisyyteen," toteaa Mobile Phones -toimialaryhmän johtaja Olli-Pekka Kallasvuo. "Noin 90%:iin niistä matkaviestimistä, jotka aiomme julkistaa tänä vuonna, sisältyy monipuoliset räätälöintimahdollisuudet."

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät, muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden ja ratkaisujen julkistuksiin ja toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää, tarjota käyttöön ja kaupallistaa uusia tuotteita, ratkaisuja ja teknologioita; C) arviot markkinoiden kasvusta, kehittymisestä ja rakenteellisista muutoksista; D) liiketoimintamme tulosta koskevat arviot ja tavoitteet; E) vireilläolevien ja uhkaavien oikeudenkäyntien lopputulos; ja F) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida", "tavoite" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita tällä hetkellä odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa tällaisia poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) kehitys langattoman viestinnän markkinoilla ja langattomalla teollisuudenalalla, mukaan lukien langattomien ohjelmistojen ja palveluiden markkinat sekä teollisuuden keskittyminen tai muut rakenteelliset muutokset langattoman viestinnän markkinoilla; 2) uusien tuotteiden ja ratkaisujen markkinoille tuomisen ajoitus ja onnistuminen; 3) uusien tuotteiden ja ratkaisujen kysyntä ja hyväksyntä markkinoilla; 4) teknologiamuutosten vaikutukset sekä tuote- ja ratkaisukehityksemme onnistuminen; 5) kilpailutilanne langattoman viestinnän teollisuudenalalla ja muutokset kilpailutilanteessa; 6) kykymme hallita tavoitteidemme saavuttamiseen vaikuttavia tekijöitä ja antaa tarkkoja ennusteita; 7) hinnoitteluun kohdistuvat paineet; 8) operaattorien ja markkinoiden toimijoiden uusien tuotteiden ja palveluiden saatavuus; 9) yleinen taloudellinen tilanne maailmanlaajuisesti sekä päämarkkina-alueillamme; 10) kykymme ylläpitää menestyksellä tuotannon ja logistiikan tehokkuutta sekä tuotteiden korkeaa laatua; 11) markkinakysynnän muutoksista aiheutuvat varastonhallintaan kohdistuvat riskit; 12) yhtiön kyky hankkia keskeytyksettä ja kohtuuhintaan laadukkaita komponentteja; 13) menestyksemme teknologiaan, ohjelmistoihin tai uusiin tuotteisiin ja ratkaisuihin liittyvissä yhteistyösopimuksissa; 14) yhtiön yhteistyökumppaneiden, toimittajien ja asiakkaiden menestys, taloudellinen tilanne ja suorituskyky; 15) häiriö tietoliikennejärjestelmissä tai verkoissa, joista toimintamme on riippuvaista; 16) tuotteisiimme ja ratkaisuihimme sisältyvän monimutkaisen teknologian, johon sisältyy patentteja ja immateriaalioikeuksia, saatavuus kaupallisesti hyväksyttävin ehdoin ja loukkaamatta suojattuja immateriaalioikeuksia; 17) kehitys suurissa, monivuotisissa sopimuksissa tai suhteessamme merkittävimpiin asiakkaisiin; 18) yhtiön asiakasrahoitusriskien hallinta; 19) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut raportointivaluuttamme euron sekä Yhdysvaltojen dollarin, Ison-Britannian punnan ja Japanin jenin välillä; 20) kykymme rekrytoida ja pitää yhtiön palveluksessa ammattitaitoisia työntekijöitä sekä kehittää heidän osaamistaan; 21) kykymme toteuttaa uusi organisaatiorakenteemme; 22) eri valtioiden toimintatapojen, lakien ja säännösten muutosten vaikutukset; sekä 23) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön 31.12.2003 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 12-21 otsikon "Item 3.D Risk Factors" alla.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia
puh.  07180 34900

www.nokia.fi
www.nokia.com

Lisätietoja tapahtumasta on saatavilla Nokian englanninkielisillä internet-sivuilla osoitteessa: www.nokia.com/press/Cannes2005

Lehdistökäyttöön tarkoitettuja kuvia on saatavilla osoitteessa: www.nokia.com/press  ->photos.

Valokuvia tapahtumasta on saatavilla osoitteessa: www.nokia.com/press-> photos ->events.

Nokian uusia tuotteita esittelevää videomateriaalia on saatavilla osoitteessa: www.thenewsmarket.com/nokia