Nokia 6681 -älypuhelin yhdistää huvin ja hyödyn

EDGE-markkinoille suunnatun laitteen monipuoliset ominaisuudet tekevät viestinnästä vaivatonta töissä ja vapaalla

Cannes, Ranska - Nokia esitteli uuden Nokia 6681 -älypuhelimen tänään Cannesin kansainvälisessä 3GSM World -tapahtumassa Ranskassa. Tyylikäs ja monipuolinen Nokia 6681 -puhelin tuo tehoa työpäivään ja viihdettä vapaa-aikaan. Uusi kolmitaajuuspuhelin toimii EDGE- ja GSM 900/1800/1900 -verkoissa ja sen ominaisuuksiin kuuluvat mm. 1,3 megapikselin kamera, Internet-selain, musiikkisoitin ja vaivaton tulostaminen Nokia XpressPrintin avulla. Nokia 6681 -puhelimen arvioidaan tulevan markkinoille huhtikuussa 2005 ja laitteen verottomaksi vähittäismyyntihinnaksi on arvioitu noin 450 euroa.

"Haluamme tarjota kuluttajille helppokäyttöisiä tuotteita, joiden ominaisuuksista ei kuitenkaan ole tingitty", sanoo johtaja Juha Putkiranta Nokian Multimedia-toimialaryhmän Imaging-liiketoimintayksiköstä. "Nokia 6681 -älypuhelin on rakennettu intuitiiviseksi ja loogiseksi toimintaominaisuuksiltaan. Uskomme laitteen käytännöllisen muotoilun myös miellyttävän silmää: näppäimissä kiiltelee kromi ja yksityiskohtia on korostettu ruostumattomalla teräksellä. Korkeatasoisia kuvaviestintäominaisuuksia täydentää sisäänrakennettu salamavalo. Kuvaaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa ja nopeaa - kamera on kuvausvalmis heti kun liukukansi avataan."

Nokia 6681 -puhelin on tänään julkistetun 3G-verkossa toimivan Nokia 6680 -älypuhelimen sekä GSM- että EDGE-markkinoille suunnattu rinnakkaismalli. Uutuusmallissa on lukuisia työntekoa helpottavia ja tehostavia ominaisuuksia, kuten sähköposti ja henkilökohtaisen tiedon hallintajärjestelmä. Tietojen synkronointi puhelimen ja yhteensopivan PC:n välillä käy helposti. Internetin selailu sujuu vaivattomasti, kuten myös korkealaatuisen videokuvan suoratoisto EDGE-verkon välityksellä - tiedonsiirtonopeus voi olla jopa 236,8 kilotavua sekunnissa. Amerikan markkinoille suunnattua Nokia 6682 -rinnakkaismallia odotetaan myyntiin vuoden toisella neljänneksellä.

Nokia 6681 -älypuhelimella kuvaaminen on helppoa ja hauskaa. Liukukannen avaaminen aktivoi kameran ja kuvia voi ottaa välittömästi. Kamerapuhelimen uusien ominaisuuksien ansiosta kuvien valkotasapainoa voi säätää ja kuviin voi myös valita mieleisensä värimaailman: ne voi muuttaa mustavalkoisiksi tai sävyttää vaikkapa seepialla. LED-salamavalo parantaa huonossa tai vähäisessä valossa otettujen lähikuvien laatua. Myös kuvien ja videotallenteiden editointi on helppoa. Sen voi tehdä suoraan kamerapuhelimessa, mutta käsittelyyn voi myös käyttää puhelimen myyntipakkauksen mukana tulevaa Adobe® Photoshop® Album -ohjelmaa. Kuvien tulostaminenkin on entistä yksinkertaisempaa: Nokian XpressPrint -tulostusratkaisu takaa yhteensopivuuden laajan tulostinvalikoiman kanssa. Kuvia voi tulostaa myös valokuvausliikkeiden tulostuspisteissä.

Nokia 6681 -älypuhelimen ominaisuuksiin kuuluu myös sisäänrakennettu musiikkisoitin, jossa on stereoääni. Soitin käynnistyy omasta kuvakkeestaan ja uuden sovelluksen ansiosta soittolistojen luominen ja hallinta on helppoa. Käyttäjä voi säätää äänenvoimakkuutta ja vaihtaa tai keskeyttää soitettavan kappaleen käyttämällä puhelimen viisisuuntaista ohjainta. Musiikkikokoelmiin pääsee helposti myös valintanäppäimillä. Musiikkitiedostojen siirtäminen sujuu vaivattomasti Nokian PC Suite -ohjelmiston tai MMC-kortinlukijan avulla (MMC-kortinlukija sisältyy myyntipakkaukseen vain tietyillä alueilla). Nokia 6681 -laite tukee myös operaattoreille tarkoitettua langatonta musiikkiratkaisua, jonka Nokia ja Loudeye julkistivat aiemmin tänään.

Nokia  6681 -älypuhelimessa on myös ns. Push-to-talk -toiminto*: laitteessa on näppäin, jota painamalla sitä voi käyttää kuin radiopuhelinta. Muistikortin mukana tulee myös pelejä, kuten Snake ja Card Deck sekä uusi kolmiulotteinen lumilautailupeli. Puhelimen käyttömukavuutta lisää sen jopa 262 144 värin näyttö.

Nokia 6681 -älypuhelimessa on alan huippua edustava Series 60 -ohjelmistoalusta ja Symbian OS -käyttöjärjestelmä. Puhelin painaa 131 grammaa, ja sen muut mitat ovat 108,4  x  55,2  x  20,5 mm.

*Varmista palvelun saatavuus ja hinta operaattorilta tai palveluntarjoajalta.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:
Nokia, Multimedia
Puh. 07180 45751

Nokia
Puh. 07180 34900

- Lisätietoja tapahtumasta on saatavilla Nokian englanninkielisillä internet-sivuilla osoitteessa: www.nokia.com/press/Cannes2005
- Lehdistökäyttöön tarkoitettuja kuvia Nokia 6680 -älypuhelimesta on saatavilla osoitteessa: www.nokia.com/press->photos.
- Valokuvia tapahtumasta on saatavilla osoitteessa: www.nokia.com/press-> photos ->events.
- Nokian uusia tuotteita esittelevää videomateriaalia on saatavilla osoitteessa: www.thenewsmarket.com/nokia.