Pan Fish ASA: Resultat per 4. kvartal og årsresultat 2004

Vesentlig styrket driftsresultat 2004. Pan Fish hadde i 2004 et positivt driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på NOK 171,3 millioner, mot et underskudd på NOK 277,8 millioner i 2003. I fjerde kvartal 2004 var EBITDA NOK 6,6 millioner, mot NOK 19,0 millioner i samme periode i fjor.

Kapitalutvidelse. 2003 og 2004 har vært preget av kraftig restrukturering og selskapet er nå samlet rundt et fokusert mål om å bli den mest kostnadseffektive produsenten av kvalitetslaks levert kunde. Kritisk for å nå dette målet er å gjenoppbygge produksjonen til nivået omstruktureringen startet, et nivå som også forsvarer verdien av den eksisterende infrastrukturen som også vil redusere kostnadene per kilo produsert laks til målsatt nivå. Styret har derfor i samråd med selskapets banker og største eiere startet arbeidet med en refinansiering, og anser det som realistisk å gjennomføre en kapitalutvidelse i løpet av 2005.

- Med et trimmet og optimalisert produksjonsapparat for høykvalitets laks, står Pan Fish godt posisjonert for bærekraftig vekst ved inngangen til 2005. Prisøkning og gode volumer i desember og inn i første kvartal 2005 gir grunn til optimisme. Avklaringen rundt det nye Safeguard-regelverket i EU vil også skape et mer forutsigbart marked og vil sannsynligvis bidra til at chilenske produsenter må redusere veksten. Laks produsert i de etablerte produsentlandene bør ha fortrinn foran den chilenske laksen basert på de strenge reglene vi er underlagt hva gjelder forhold knyttet til fiskehelse og medisinering, sier konsernsjef Atle Eide i Pan Fish. Eide legger også til at Norge har vesentlige konkurransefortrinn knyttet til at norske produsenter kan levere fersk laks inn i det viktige EU-markedet 365 dager i året.

Driftsbildet og utsiktene fremover

Oppdrett: Selskapets oppdrettsvirksomheter omsatte for NOK 363,9 millioner i fjerde kvartal, mot NOK 675,7 millioner i samme periode året før. Driftsinntektene for 2004 totalt var NOK 1 920,8 millioner, mot NOK 2 755,6 millioner i 2003. Det ble slaktet 15 778 tonn rund vekt i fjerde kvartal 2004, mot 21 392 tonn rund vekt i fjerde kvartal 2003. Totalt ble det i 2004 slaktet 66 379 tonn rund vekt rund vekt sammenlignet med 93 589 tonn i 2003.

Omsetningen er redusert som følge av lavere slaktevolumer og fordi Pan Fish ikke lenger videreselger eksternt produsert fisk. Selskapet har imidlertid lykkes i å redusere produksjons-kostnaden per kilo ytterligere siden forrige kvartal. Når produksjonsvolumet igjen bygges opp til et nivå som utnytter den eksisterende kapasiteten, vil kostnadene per kilo falle videre. Pan Fish vil sikre at økninger i produksjonsvolumet hele tiden skal kunne forsvares i forhold til god fiskehelse og biologisk sikkerhet på den ene siden og hensynet til en sunn markedsbalanse på den andre.

Videreforedling: Selskapets videreforedlingsvirksomhet (VAP), som består av Pan Fish France og Vestlax Hirtshals, omsatte for til sammen NOK 208,3 millioner i fjerde kvartal 2004, mot NOK 369,3 millioner i samme periode året før. Total omsetning i 2004 var NOK 641,9 millioner, mot NOK 1023,7 millioner i 2003. Nedgangen i omsetning skyldes primært at Norsk Sjømat ikke inngår i 2004-tallene. Samtidig var resultatene fra Vestlax Hirtshals i 2004 ikke tilfredsstillende.

Pan Fish France og Vestlax Hirtshals er begge blant Europas største videreforedlingsenheter for lakseprodukter. Omfattende omstilling i 2004 har gjort enhetene mer robuste og kostnads­effektive, men Pan Fish forventer ytterligere kostnadsreduksjon gjennom strømlinje­forming og samordning av markedsaktiviteter.

Utsiktene fremover: Prisen på atlantisk laks i EU markedet har vist en stigende tendens fra desember og inn i 2005, og omsetnings­volumene har vært gode. 5. februar 2005 trådde Safeguard-regulativet i verk i EU. Regelverket, som fastsetter kvoter og minstepriser på laks til EU fra eksterne produsenter, skal forhindre ukontrollert import og dumping av laks. Med økt chilensk produksjon og de nevnte nye begrensningene i tilgangen til europeiske markeder, er negativt prispress i det amerikanske markedet, som har vist tegn til metning, et sannsynlig resultat.

- Pan Fish arbeider videre for å virkeliggjøre visjonen om å forsyne det globale markedet med kvalitetslaks til bransjens laveste kostnad. Vi har tatt belastningen med en omfattende restrukturering i et vanskelig marked, og vi høster nå resultatene i form av vesentlig mer effektiv lakseproduksjon. Gitt at selskapet sikres en langsiktig, tilfredsstillende finansiering, er Pan Fish godt posisjonert for bærekraftig vekst og ser positivt på mulighetene til å gjenreise selskapet som en av verdens ledende produsenter av atlantisk laks, sier konsernsjef Atle Eide i Pan Fish.

For ytterligere informasjon:
Konsernsjef Atle Eide, +47 911 52 977

Vedlegg:
Resultat per 4. kvartal 2004:

Presentasjon 4. kvartal 2004 (eng.):

Atle Eide
CEO Pan Fish ASA