Metso solmi aiesopimuksen kartonkilinjasta Turkkiin

Metso Paper ja turkkilainen kartonginvalmistaja Modern Karton Sanayi Ticaret AS ovat solmineet aiesopimuksen kartonginvalmistuslinjan toimittamisesta asiakkaan Corlun tehtaalle, 180 km Istanbulista länteen. Sopimushinta on noin 80 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuminen edellyttää, että osapuolet pääsevät lopulliseen sopimukseen projektin teknisistä yksityiskohdista kahden kuukauden kuluessa.

Aiesopimus käsittää kartonginvalmistuslinjan, johon kuuluu vesienkäsittelyjärjestelmä, ruskean massan kiertokuitulinja (OCC), kartonkikone ja leikkuri. Kokonaan kierrätysraaka-ainetta käyttävän linjan vuosittainen kapasiteetti on 400 000 tonnia pakkauskartonkeja. Aiesopimukseen kuuluu lisäksi vanhan kartonkikoneen modernisointi. Kartonkilinja käynnistyy vuoden 2007 alussa.

Nyt solmittu sopimus on tulosta Metso Paperin voimakkaasta panostuksesta uuden, kustannustehokkaan kartonginvalmistusteknologian kehittämiseen.

Modern Karton Sanayi Ticaret AS on yksityinen yritys ja Turkin suurin pakkauskartongin valmistaja. Uuden linjan valmistumisen myötä yhtiö nousee Euroopan kymmenen suurimman kartongintuottajan joukkoon. Viime vuosina kartongin kulutus Turkissa on ollut vahvassa nousussa: edellisen vuoden kasvuprosentti oli 16.

Metso on maailmanlaajuinen teknologiayhtiö, joka palvelee asiakkaita massa- ja paperiteollisuudessa, kiven- ja mineraalienkäsittelyssä, energiateollisuudessa sekä valituilla muilla teollisuusaloilla. Metso-konsernin liikevaihto vuonna 2004 oli noin 4 mrd euroa, ja sillä on noin 23 000 työntekijää yli 50 maassa. Metson osakkeet on noteerattu Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.