Fjerde kvartal og foreløpig årsresultat 2004 - rekordhøy kundevekst

I fjerde kvartal 2004 økte driftsinntektene eksklusive gevinster med 14,2 prosent sammenlignet med fjerde kvartal 2003 til 15,6 milliarder kroner. Resultat etter skatt og minoritetsinteresser ble -382 millioner kroner, som er 1.381 millioner kroner lavere enn fjerde kvartal 2003. Resultatutviklingen i fjerde kvartal er preget av nedskrivninger knyttet til virksomheten i Danmark og Sverige og av satsingen på å styrke markedsposisjonene.

EBITDA (driftsresultat før av- og nedskrivninger) ble på 20.821 millioner kroner for 2004, en vekst på 13,8 prosent sammenlignet med året før. I fjerde kvartal var EBITDA 4.519 millioner kroner, mot 4.883 millioner kroner i samme periode året før.

Mobile
Antall mobilabonnement i konsolidert virksomhet økte med 2,4 millioner i fjerde kvartal 2004 til 19,0 millioner. Antall abonnement i selskaper hvor Telenor har eierandeler økte i fjerde kvartal 2004 med 7,5 millioner til 52,7 millioner. Av dette har Telenor 2.645.000 mobilabonnement i Norge, en vekst på 281.000 abonnement i løpet av 2004. Estimert markedsandel i Norge var ved utgangen av 2004 opprettholdt på 56 prosent, målt i antall mobilabonnement. Internasjonalt har veksten i antall abonnement vært meget kraftig, spesielt i Kyivstar (Ukraina) og GrameenPhone (Bangladesh), som opplevde mer enn en dobling av antallet. Driftsinntektene fra Telenors mobilvirksomhet økte med 38,4 prosent i 2004 til 32.952 millioner kroner, mens driftsresultatet ble 3.027 millioner kroner i 2004 mot 5.224 millioner kroner i 2003. EBITDA økte med 21,4 prosent til 11.618 millioner kroner i 2004. Telenor åpnet tredje generasjons mobilnett (UMTS) den 1. desember 2004, som første operatør i Norge.

Fixed
Ved utgangen av 2004 hadde Telenor 326.000 ADSL-abonnenter i Norge, en økning på 149.000 fra 2003. Driftsinntektene i Fixed var på 19.266 millioner i 2004, mot 20.509 millioner i 2003. Driftsresultatet økte med 10,4 prosent til 2.794 millioner kroner, mens EBITDA ble 6.277 millioner kroner mot 6.665 millioner kroner året før. I Norge var markedsandelen for fasttelefoni målt i trafikkminutter stabil på 69 prosent i 2004.

Broadcast
Ved utgangen av 2004 hadde Broadcast 824.000 parabolabonnenter i Norden, en økning på 61.000 fra samme tidspunkt 2003. Driftsinntektene i Broadcast økte med 10,9 prosent til 5.347 millioner kroner. Driftsresultatet økte med 408 millioner kroner til 589 millioner kroner, mens EBITDA økte med 21,6 prosent til 1.495 millioner kroner. EBITDA-marginen økte til 28,0 prosent fra 25,5 prosent i 2003.

Driftsmessige investeringer for Telenor-konsernet utgjorde 12,7 milliarder kroner i 2004 som var en økning på 6,3 milliarder kroner fra året før. Økningen kan i stor grad henføres til den internasjonale mobilvirksomheten hvor nettkapasiteten er økt som følge av høy abonnementsvekst, samt kjøp av GSM-lisens i Pakistan og UMTS-lisens i Ungarn. Netto rentebærende gjeld var 19,2 milliarder kroner ved utgangen av 2004, mot 17,8 milliarder kroner i 2003.

"En stadig større andel av Telenors driftsinntekter og resultater kommer fra virksomheter utenfor Norge. Vi har hatt utfordringer i det danske og svenske mobilmarkedet i fjerde kvartal 2004, samtidig som vi gjennom året har hatt en kraftig vekst i de internasjonale mobilmarkedene. I det norske markedet har vi lykkes i å opprettholde markedsandeler med sterk kundevekst både innen mobil og ADSL. Videre har Broadcast styrket driften og økt lønnsomheten gjennom året. Vi forventer samlet sett en positiv resultatutvikling i 2005 sammenlignet med 2004," sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.

Kontaktperson:
Pressetalsmann Dag Melgaard, tlf.: 67 89 26 71 eller 901 92 000

Til redaksjonen:

Presse- og analytikerkonferanse
I tilknytning til resultatframleggingen vil en presse- og analytikerkonferanse bli avholdt i auditorium A i Telenor Expo på Fornebu kl 0900 onsdag 16. februar. Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas og visekonsernsjef og CFO Torstein Moland vil gå nærmere gjennom resultatene. Presentasjonen vil foregå på engelsk.

Internett-overføring og mottak på mobiltelefon
Presse- og analytikerkonferansen blir overført over Internett, både som direkte sending og som opptak etter konferansen, på http://www.telenor.no/ir. Det er mulig å sende inn spørsmål under sendingen. Opptak av sendingen kan også ses på mobiltelefoner som håndterer 3G, GPRS eller EDGE, se nærmere informasjon på våre hjemmesider.

Telefonkonferanse
Presse- og analytikerkonferansen kan også høres telefonisk, med anledning til å stille spørsmål direkte etter presentasjonen og spørrerunden i salen. Ring inn i god tid til: 800 80 119.

Materiale
Hele kvartalsrapporten og presentasjonene brukt under presse- og analytikerkonferansen blir gjort tilgjengelig på www.telenor.no/ir