BBS kjøper aksjene i ZebSign AS

Telenor ASA og ErgoGroup AS har samtidig inngått 5-års avtaler om kjøp av PKI-tjenester fra BBS. PKI (Public Key Infrastructure) er en teknologi som muliggjør bruk av digitale signaturer og sertifikater (ID-tjenester). Myndighetene arbeider nå blant annet med å ta i bruk elektronisk identifikasjon og signatur i offentlig forvaltning.

Målet er å oppnå reduserte kostnader for leverandører av ID-tjenester, og dermed bidra til økt utbredelse av løsninger for elektronisk samhandel i Norge, med potensial for store samfunnsøkonomiske gevinster.

I henhold til avtalene mellom partene vil PKI-tjenestene bli produsert hos BBS. Avtalen innebærer videre at BBS vil utvikle og tilby PKI-tjenester som vil være tilgjengelig for alle eksisterende og potensielle ID-leverandører i markedet. Telenor og ErgoGroup fortsetter å tilby ID-tjenester, og verdiøkende tjenester basert på ZebSign-produktene, i konkurranse med bankenes BankID løsning.

"Denne transaksjonen innebærer at vi kan få større volumer og stordriftsfordeler knyttet til vår produksjon av PKI-tjenester. Dette vil kunne gi lavere enhetspriser for alle leverandører av ID-tjenester i markedet. Vi ønsker på denne måten å redusere terskelen for formidling av ID-tjenester, og dermed bidra til økt utbredelse av både elektroniske sertifikater og anvendelse av disse," sier administrerende direktør Ola Forberg i BBS.

"Markedet for PKI-tjenester er fortsatt i en tidlig fase. Avtalen som nå er inngått vil bidra til å få fortgang i arbeidet med utvikling og tilrettelegging av bruksområdene for ID-tjenester i Norge. Bedrifter og privatpersoner vil på denne måten kunne nyte godt av flere, rimeligere og bedre elektroniske tjenester," sier Erik Nord, viseadministrerende direktør i Telenor Broadcast og styreformann i ZebSign AS.

"Skal Norge som et lite land være et foregangsland på utvikling av gode elektroniske tjenester, er det mest hensiktsmessig med én åpen infrastruktur for sikker autentisering på nettet. På toppen av en felles infrastruktur skal ErgoGroup og andre aktører konkurrere om effektive og gode elektroniske tjenester," sier Terje Mjøs, administrerende direktør i ErgoGroup.

Overtakelsen av ZebSign AS betinger godkjennelse i henhold til konkurranselovgivningen, og er planlagt gjennomført så snart nødvendige offentlige godkjenninger foreligger.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Direktør Strategisk Betalingsformidling Freddy Haraldsen, BBS, tlf. 90 69 34 83
Informasjonssjef Arild S. Johannessen, Telenor, tlf: 481 91 921