FLSmidth udsat for industrispionage

FLSmidth har med øjeblikkelig virkning ophævet samarbejdet med en konsulent, der har været tilknyttet selskabets Forsknings- og udviklingscenter grundet deltagelse i industrispionage mod selskabet. Ophævelsen af samarbejdet er baseret på, at den tidligere medarbejder - der frem til i dag stadig har været tilknyttet forsknings- og udviklingsafdelingen som konsulent - groft har overtrådt Markedsføringslovens § 10 samt medvirket til overtrædelse af Straffelovens bestemmelser om industrispionage. Den pågældende tidligere medarbejder har i marts 1998 til en tysk konkurrerende virksomhed solgt et komplet sæt anlægs-/fremstillingstegninger og øvrig dokumentation for en af FLSmidth udviklet og patenteret klinkerkøler, der er en af hovedmaskinerne i en cementfabrik. FLSmidth har derudover anmeldt den tyske virksomhed til tysk politi for industrispionage i form af hæleri og udnyttelse af uretmæssigt tilegnet materiale.

FLSmidth har endvidere via civilretlige skridt overfor den tyske konkurrent, foranlediget, at de tyske myndigheder har gennemført en ransagning af den konkurrerende tyske virksomheds lokaler.

FLSmidth betragter denne sag med meget stor alvor og vil forfølge den både strafferetsligt og gennem civilt søgsmål mod den tyske virksomhed med krav om erstatning for de tab, erhvervelsen og brugen af anlægs-/fremstillingstegningerne og den øvrige dokumentation af klinkerkøleren har påført FLSmidth.

FLSmidth
Koncernkommunikationsafd.