Fortis Private Equity ondersteunt de groei van Liefmans Breweries

"Mede door de internationalisering van de verkoop van high-end speciaalbieren, met  merken zoals Liefmans Kriek,  Dentergems Wit, Brugse Straffe Hendrik, Fruitesse en Lucifer kende de groep Liefmans Breweries, de laatste jaren een sterke groei.", zegt Gino Vantieghem, gedelegeerd bestuurder van Liefmans Breweries.

"Het ligt in onze bedoeling om binnen enkele jaren uit te groeien tot een internationaal marktleider in deze high-end speciaalbieren. We geloven sterk in de strategische pijlers van het businessplan en in FPE  vinden we de sparring partner die mee gestalte kan geven aan de realisatie van dit plan."

"Liefmans Breweries staat voor een - bij uitstek - Belgisch kwaliteitsproduct en FPE wendt daar waar mogelijk zijn internationaal netwerk aan om de groei buiten de landsgrenzen te ondersteunen.", aldus Brigitte Boone, CEO van FPE.
"Met onze financiële inbreng wordt een soliede kapitaalbasis gevormd die het management toelaat om zich voluit te concentreren op de commerciële ontwikkeling van het bedrijf."

Liefmans Breweries (voorheen brouwerij Riva) was begin jaren tachtig één van de eersten om het potentieel van de speciaalbieren te erkennen en zich om te vormen van pilsbrouwer naar brouwer van speciaalbieren. De overnames van Brouwerij Liefmans en Brugse Straffe Hendrik vormden hiertoe het sluitstuk.  De groepsomzet bedroeg in 2004 8.85 miljoen euro, een stijging van 60 % tov 2002 (5.5 miljoen euro), waarvan bijna zestig procent in het buitenland wordt gerealiseerd. Het hoofdkantoor is gevestigd te Dentergem. Meer informatie op <www.liefmans.be>.

Fortis Private Equity maakt deel uit van Merchant Banking, een afdeling van Fortis. Fortis Private Equity verleent risicokapitaal aan ondernemingen. Het verschaft zowel venture capital, development capital als buy-out capital aan een brede waaier van bedrijven actief in zowel traditionele als innovatieve sectoren.
Fortis Private Equity beheert alle Private Equity-activa van Fortis Bank en treedt op als 'gatekeeper' voor Fortis als geheel. In België, Nederland, Frankrijk, Spanje en Azië opereert Fortis Private Equity via eigen teams die zich richten op directe investeringen. Naast deze investeringen, beheert Fortis Private Equity een gediversifieerde fund of funds-portefeuille, die bestaat uit Europese en Noord-Amerikaanse buy-out- en venture capital-fondsen. Het totaal beheerd vermogen bedraagt meer dan EUR 700 miljoen.
Meer informatie op <www.merchantbanking.fortis.com>

Fortis is een geïntegreerde financiële dienstverlener in bankieren en verzekeren. Met een marktkapitalisatie van EUR 26,9 miljard (31/01/2005) en circa 52.000 medewerkers behoort zij tot de 20 grootste financiële instellingen van Europa. In haar thuismarkt, de Benelux, neemt Fortis een toonaangevende positie in met een breed pakket financiële diensten voor haar particuliere, zakelijke en institutionele klanten. Vanuit de expertise in de thuismarkt ontplooit zij haar Europese ambities via groeiplatforms. Fortis opereert ook in geselecteerde activiteiten met een wereldwijd bereik. In specifieke Europese en Aziatische landen maakt zij met succes gebruik van haar knowhow en ervaring in bankverzekeren. Fortis is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, Brussel en Luxemburg en heeft een gesponsord ADR programma in de Verenigde Staten. Meer informatie is beschikbaar op www.fortis.com

Contacten:
Fortis Private Equity:
Brigitte Boone (tel.: 02/565.21.72)
Jan Bergers (tel 02/565.99.71, gsm 0495 38 24 46)

Liefmans breweries :
Gino Vantieghem (tel. : 051/63.36.81)

PDF-Versie