Mobiili-tv -pilotti käynnistyy Suomessa

Televisiolähetykset reaaliajassa matkapuhelimiin

Digita, Elisa, MTV, Nelonen, Nokia, Sonera ja YLE aloittavat kansainvälisesti ainutlaatuisen mobiili-tv -pilotin 8. maaliskuuta Suomessa. Hankkeessa mukana olevat yritykset testaavat pääkaupunkiseudun alueella televisio-ohjelmien katselua ja vastaanottoa matkapuhelimissa. Lisäksi selvitetään mobiili-tv -palvelujen käyttöä ja kuluttajien käyttökokemuksia.

Pilotissa on mukana 500 käyttäjää, jotka on valittu Soneran ja Elisan matkaviestinasiakkaiden joukosta. Eri-ikäiset testikäyttäjät seuraavat reaaliaikaisia tv- ja radio-ohjelmia Nokian 7710 -älypuhelimella ja sen takakuoreen sijoitetulla lisälaitteella, jonka kautta mobiili-tv -lähetykset vastaanotetaan. Älypuhelin mahdollistaa myös suorat linkit internetiin televisio-ohjelman taustatietoihin tai urheilukilpailun tuloksiin. Suomen mobiili-tv -pilotissa on mukana myös kansainvälisiä teemakanavia, kuten CNN, BBC World, Euronews, Eurosport, ViVa plus ja Fashion TV. Pilotti jatkuu 20.6.2005 saakka.

Hankkeessa Elisa ja Sonera huolehtivat asiakaspalvelusta, tv-palvelujen laskutuksesta sekä yhteyksistä uusiin interaktiivisiin lisäpalveluihin puhelinliittymän osana. Matkapuhelimesta on mahdollista seurata MTV:n, YLEn ja Nelosen ohjelmia. Digita on suunnitellut ja toteuttanut mobiili-tv -palveluiden jakeluun tarvittavan digi-tv -verkon sekä hallinnoi mobiilitelevision palveluita ja -lähetysverkkoa. Nokia puolestaan kehittää mobiili-tv -palveluiden hallintajärjestelmää ja mobiili tv -lähetysten vastaanottamiseen soveltuvia älypuhelimia.

Mobiili-tv -käyttäjätestissä sisällön jakelussa hyödynnetään DVB-H -standardin mukaista IP Datacasting (IPDC) -teknologiaa. Viime vuoden lopulla European Telecommunications Standards Institute (ETSI) vahvisti Euroopan mobiilitelevisiopalvelujen standardiksi DVB-H:n, joka mahdollistaa useiden televisio-, radio- ja videokanavien yhtäaikaisen lähettämisen langattomiin laitteisiin.

Ensimmäisistä käyttäjätesteistä hyviä tuloksia

Ensimmäisiä kokemuksia mobiilitelevision käytöstä on saatu vuoden 2004 lopulla suoritetusta ns. friendly-user -testistä. Tulokset paljastivat, että mobiili-tv:tä seurataan muun muassa autossa ja muissa liikennevälineissä sekä julkisissa tiloissa, kuten kahviloissa. Mobiili-tv:n sisällön seuraaminen kotona ja työpaikalla oli myös yleinen käyttötilanne. Sisältöä seurataan aamuisin, iltapäivisin sekä alkuillasta.

Testikäyttäjiä kiinnostivat uutiset, sää ja urheilu, asia- ja ajankohtaisohjelmat, viihde sekä draama ja -komediasarjat. Mobiili-tv koettiin myös eräänlaiseksi seuralaiseksi perinteisen television tapaan. Käyttäjälle kiehtovaksi mobiili-tv:n tekee mahdollisuus seurata televisio-ohjelmia paikasta riippumatta. Tutkimuksen mukaan enemmistö testikäyttäjistä olisi valmis käyttämään mobiili-tv -palveluita myös jatkossa.

Lisätietoja ja kuvia:
Suomen mobiili-tv -projekti: www.finnishmobiletv.com

Digita Oy tarjoaa palvelujaan media- ja tietoliikenneyrityksille. Digitan asiakkaat tavoittavat suomalaiset niin kotona kuin liikkeellä helposti, luotettavasti ja kustannustehokkaasti. Yhtiön maankattava moniosaava organisaatio takaa palveluiden korkean laadun ympäri vuorokauden. Digitan asiakkaita ovat muiden muassa TV- ja radioyhtiöt sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattorit. Digita on osa kansainvälistä TDF-konsernia.

Elisa Oyj on täyden palvelun tietoliikenneyritys, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset puhe- ja datapalvelut, yhteyden internetiin ja sisältöpalveluihin, puhelinpalveluratkaisut, asiakaskohtaiset viestintä- ja ICT-ratkaisut, kansainväliset viestintäratkaisut sekä verkko-operaattoripalvelut. Yhtiön liikevaihto vuonna 2004 oli 1,36 miljardia euroa, ja konsernin palveluksessa oli vuoden 2004 lopussa 5 376 henkilöä. Elisan verkoissa oli vuoden 2004 lopussa yhteensä 1,22 miljoonaa kiinteää puhelinliittymää. Laajakaistaliittymien määrä on merkittävässä kasvussa, ja niitä oli vuoden lopussa 222 307. Elisan matkaviestintäverkko-operaattorilla oli vuoden 2004 lopussa 1,38 miljoonaa matkapuhelinliittymää. Helsingin Pörssissä noteeratulla Elisalla on noin 300 000 osakkeenomistajaa, jotka muodostuvat kotimaisista ja ulkomaisista institutionaalisista sijoittajista sekä suomalaisista kotitalouksista.

TeliaSoneran Suomen tulosyksikkö TeliaSonera Finland Oyj tarjoaa tuotteita ja palveluita Sonera-brandin alla. TeliaSonera on Pohjolan ja Baltian johtava televiestintäyritys. Joulukuun lopussa 2004 TeliaSoneralla oli 15 411 000 matkaviestintäasiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 51 359 000), 8 312 000 kiinteän verkon asiakasta ja (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 8 943 000) ja 2 017 000 internet-asiakasta (osakkuusyhtiöt mukaan lukien 2 056 000). Kotimarkkinoiden ulkopuolella TeliaSoneralla on merkittäviä omistusosuuksia kasvavilla markkinoilla Venäjällä, Turkissa ja Euraasiassa. TeliaSonera noteerataan Tukholman Pörssissä ja Helsingin Pörssissä. Tammi-joulukuun 2004 -liikevaihto oli 81,9 miljardia Ruotsin kruunua (9,08 miljardia euroa). Työntekijöiden määrä oli 29 082.

Yleisradio Oy (YLE) on julkista täyden palvelun televisio- ja radiotoimintaa harjoittava viestintäyhtiö, jonka tehtävät, toiminta ja toiminnan rahoittaminen ovat laissa määriteltyjä. YLE tekee ohjelmia ja tuottaa palveluja suomeksi ja ruotsiksi sekä mm. saameksi, romaniksi ja viittomakielellä. YLEn pääomistaja on valtio, toiminta rahoitetaan pääosin tv-maksutuloilla. YLEn tavoite on taata suomalaisille yhtäläiset mahdollisuudet saada tietoa, kokea elämyksiä, viihtyä sekä sivistää ja kehittää itseään.

MTV3- ja Subtv-kanavia katsoo joka päivä kolme miljoonaa suomalaista. Kanavien yhteenlaskettu katseluosuus vuonna 2004 oli 38 %. Koko kansan Maikkari on Suomen tavoittavin media. Kaapeli- ja digikanava Subtv on kova kasvaja, tammikuussa 2005 se tavoitti jo 800 000 suomalaista päivittäin. MTV3 on mainostuotoilla mitattuna Suomen suurin yksittäinen mainosmedia. Mainostaja voi esittää viestinsä MTV3-kanavan kautta joko valtakunnallisesti tai kohdistaa sen 10 näkyvyysalueelle.

Nelonen on osa SanomaWSOY:n sähköisen viestinnän liiketoimintaryhmää SWelcomia. Aktiivisten kaupunkilaisten kanavana Nelosella on vahva asema katsojien ja mainostajien keskuudessa: katsoo viikoittain 74 % suomalaisista ja Nelonen on liikevaihdolla mitattuna Suomen kolmanneksi suurin mainosmedia.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Digita