Meer dan 100 drukkers wereldwijd gebruiken het chemicaliënvrije platensysteem van Agfa.

Mortsel, België - 14 maart 2005

Agfa maakte vandaag bekend dat zijn :Azura chemicaliënvrije platensysteem nu operationeel is in meer dan 100 drukkerijen ter wereld. Minder dan 6 maanden na zijn commerciële beschikbaarheid in november 2004, schakelen drukkers die hun verwerkingsstappen willen verminderen, workflow efficiënt willen verbeteren en het chemische vuil van de werkvloer willen verbannen over naar de :Azura.

In normale thermische platen wordt er tijdens de belichting een latent beeld gevormd dat nadien chemisch ontwikkeld moet worden om een lithografisch beeld te verkrijgen. Bij de :Azura daarentegen moeten alleen de delen die geen deel uitmaken van het beeld, uitgespoeld of weggegomd worden, wat leidt tot een efficiëntere workflow.

Spotlight Graphics, een commerciële vellendrukker met 35 werknemers in Sarasota, Florida, begon de :Azura te gebruiken in oktober 2004. Prepress manager Chad Lynn wenste een thermisch, niet-bakken platensysteem om de stappen in de workflow te verminderen. De combinatie van de :Xcalibur 45 plaatbelichter van Agfa met de :Azura-platen was perfect.

"De technologie in de grafische industrie gaat zo snel vooruit dat wanneer we overschakelden naar CtP, ik ook alle chemicaliën van de werkvloer wou verbannen. Ik wou geen gedoe met en kosten voor het wegdoen van chemische afval. Met de :Azura is het maken van platen eenvoudig, proper en voltooid in minder stappen," verklaart Lynn.

Lynn merkte eveneens op dat de :Azura een uitstekende lithografische prestatie heeft op de drukpers, waarbij het zonder verlies aan kwaliteit kon voldoen aan de langste oplagen (meer dan 100.000) van Spotlight Graphics. Het produceert eveneens een beeld van zeer hoge kwaliteit (2-98% dots op de plaat).

LGL, een commerciële drukker uit Anger, Frankrijk, zag een aanzienlijke vermindering in de hoeveelheid goederen en kosten die verbonden zijn bij de plaatbewerking, nadat hij overschakelde van conventionele filmbewerking naar :Azura. In plaats van iedere maand een palletlading vol chemicaliën (voornamelijk ontwikkelaar en fixeer) te moeten opslaan en te recycleren, gebruikt de onderneming een 20-liter blik watergebaseerde gom, WG 100, voldoende voor 300 m2 platen.

"We verbruiken nu minder energie in transport en minder verpakking, omdat we minder producten bestellen. Onderhoud van de machines is eveneens zeer eenvoudig. Wanneer ik terugdenk aan het reinigen van de ontwikkelaar voorheen! En er zijn geen films meer te recycleren", zegt Daniel Leroux, CtP manager bij LGL.

Voor zijn toewijding aan de ecologische uitmuntendheid, werd LGL de eerste drukker uit de regio om het label "Imprim'Vert" (groene drukker) te ontvangen van de plaatselijke Kamer van Koophandel, na een diepgaande audit.

"Agfa is continu op zoek naar de meest productieve en kostefficiënte plaatsystemen voor onze klanten. Met de :Azura-plaat hangen drukkers niet meer af van strikte ontwikkelingsparameters zoals de temperatuur van de ontwikkelaar, de snelheid en het geleidingsvermogen. Dit zorgt uiteindelijk voor minder remakes, een betere consistentie en lagere onderhoudskosten," zegt Theo De keersmaecker, wereldwijd directeur CtP bij Agfa.

Over :Azura.
:Azura is een gekorrelde en geanodiseerde thermische aluminiumplaat dat gebruik maakt van de gepatenteerde ThermoFuse-technologie om beelden fysisch te verbinden aan de plaat zonder chemisch proces. Het niet-ablatieve beeldbewerkingsproces wordt gevolgd door een conditionering of gomstap om het contrast te verbeteren. Het resultaat is een zeer stabiele en voorspelbare thermische beeldbewerking, zonder enig compromis op de pres. :Azura-platen bieden een hoge kwaliteit (2-98% dots op de plaat) en zijn met hun 2-, 4- en 8-up-formaat geschikt voor drukkerijen.

Over Agfa.
De Agfa-Gevaert Groep is een van 's werelds toonaangevende bedrijven in beeldvorming. Agfa ontwikkelt, produceert en verkoopt analoge en digitale systemen, hoofdzakelijk voor de grafische industrie en de gezondheidszorg.
Agfa heeft zijn hoofdkwartier in Mortsel / België. De onderneming is actief in 40 landen en heeft 100 agenten doorheen de wereld. Samen hebben zij in 2003 een omzet van 4,215 miljard euro tot stand gebracht.
Meer informatie over Agfa en zijn producten vindt u op: www.agfa.com.

Perscontact:
Marc Verbiest