Nokian vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto 7,4 miljardia euroa ja osakekohtainen tulos 0,19 euroa

Liikevaihto kasvoi 17 %; yhtiö arvioi vuoden 2005 matkaviestinmarkkinoiden kappalemääräisen myynnin olevan 740 miljoonaa

Tiedote taulukoineen on luettavissa Internet-osoitteessa: www.nokia.com/results2005Q1f.pdf

NOKIAN ENSIMMÄINEN NELJÄNNES 2005
Milj. euroa
1-3/2005*
1-3/2004
Päivitetty **
Muutos (%)
Liikevaihto
Liikevoitto

Yhtymän yhteiset kulut

Liikevoittoprosentti
15,1
16,1

19,2
25,2

13,7

15,4
11,4

Rahoitustuotot ja -kulut
Tulos ennen veroja ja vähemmistöosuuksia
Katsauskauden voitto
Tulos/osake, EUR

Laimentamaton
  Laimennettu

*Vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen erityiserät
- Nokian vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen rahoitustuottoihin sisältyi 40 milj. euron suuruinen positiivinen erä, joka liittyy France Telecomin liikkeellelaskeman huonomman etuoikeuden ehtoisen eräpäivättömän joukkovelkakirjalainan osan myyntiin.
- Multimedia-toimialaryhmän uudelleenjärjestelykulujen negatiivinen vaikutus vuoden 2005 ensimmäisellä neljänneksellä oli 15 milj. euroa, mikä oli huomattavasti alempi kuin aiemmin ilmoitettu arvio,  60 - 80 miljoonaa euroa.
-  Näiden erien positiivinen vaikutus osakekohtaiseen tulokseen (laimentamaton ja laimennettu) oli hyvin vähäinen.

**Uudet IFRS-standardit
International Financial Reporting Standards (IFRS) -standardit muuttuivat 1.1.2005. Nokian vuoden 2004 ensimmäisen neljänneksen ja koko vuoden luvuissa ovat mukana IFRS 2 -standardin ja päivitetyn IAS 39 -standardin takautuvan käyttöönoton vaikutukset. Lisätietoa ja muutoksia käsittelevät taulukot löytyvät tämän tiedotteen sivulta 16.

PÄÄJOHTAJA JORMA OLLILA

Olen erittäin tyytyväinen Nokian ensimmäisen vuosineljänneksen suoritukseen, jonka myötä liikevaihtomme kasvuprosentti oli kaksinumeroinen. Kaikkien toimialaryhmiemme liikevaihto kasvoi vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Liiketoimintamme kassavirta ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli vahva, 1,3 miljardia euroa, ja sitä tuki hyvä kannattavuus.
Arvioidemme mukaan matkaviestinmarkkinoiden kappalemääräinen myynti kasvoi ennakoitua enemmän. Arvioimme kasvun olleen 20 % ensimmäisellä vuosineljänneksellä, ja Nokian kappalemääräisen myynnin kasvaneen likimain saman verran. Vuoden ensimmäinen neljännes oli matkaviestinmarkkinoilla hyvä, vaikka 3G-puhelinten markkina olikin jonkin verran odotettua heikompi. Tämän vuoksi tarkistimme arviotamme maailmanlaajuisten matkaviestinmarkkinoiden kappalemääräisestä myynnistä ja arvioimme nyt matkaviestimiä myytävän noin 740 miljoonaa kappaletta vuonna 2005.

Nokian matkaviestinliiketoiminnan kasvu kuluneella vuosineljänneksellä vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna oli vahvinta Kiinassa, josta tuli suurin yksittäinen markkina-alueemme, sekä Aasiassa ja Tyynenmeren alueella, ja Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella. Kappalemääräisen myynnin lasku Pohjois- ja Latinalaisessa Amerikassa oli kuitenkin pettymys. Aasiassa ja erityisesti Kiinassa olemme keskittyneet jakeluverkostomme laajentamiseen sekä kilpailukykyisen ja laadukkaan tuotevalikoiman kehittämiseen. Pohjois- ja Etelä-Amerikassa teemme edelleen lujasti töitä vahvistaaksemme ja laajentaaksemme tuotavalikoimaamme.

Olen erittäin tyytyväinen siihen, että matkaviestintemme keskimääräinen myyntihinta oli vakaa, 110 euroa.
Tätä tuki multimedia- ja yrityskäyttöön tarkoitettujen korkeamman hintaluokan puhelinten suhteellisesti suurempi osuus myynnistä.

Verkkoliiketoiminnan ensimmäinen vuosineljännes oli onnistunut ja kannattavuus oli arvioitua parempi, mihin vaikutti maaliskuun erinomainen suoritus. Networksin kannattavuuteen vaikutti myönteisesti parempikatteisiin tuotteisiin painottunut tuotejakauma ja kasvumarkkinoiden pienempi osuus liikevaihdosta sekä aiemmin alaskirjattujen asiakassaatavien menestyksekäs perintä, jotka kaikki nostivat katteita aiempaan arvioon verrattuna.

Nokian liikevoittoprosentti 15,1 kertoo kaikkien liiketoiminta-alueidemme erinomaisesta suorituksesta ja antaa meille hyvän lähtökohdan tälle vuodelle.

TEOLLISUUDENALAN KEHITYS

Ensimmäisen vuosineljänneksen kappalemääräisen myynnin kehityksen perusteella yhtiö arvioi nyt, että matkaviestinmarkkinoiden kappalemääräinen myynti on noin 740 miljoonaa kappaletta vuonna 2005. Aiemmin arvioimme markkinoiden kasvavan 10 % vuodesta 2004, jolloin matkaviestimiä myytiin arvioidemme mukaan 643 miljoonaa kappaletta. Markkinoiden arvon ennakoidaan myös kasvavan, mutta kappalemääräisen myynnin kasvua vähemmän. Kehittyvien markkinoiden uusien käyttäjien määrän kasvun ja kehittyneiden markkinoiden uusintaostojen odotetaan edelleen vaikuttavan kappalemääräisen myynnin kasvuun. Uusintaostoja tukevat puhelinten uudet ominaisuudet, palvelut ja kamerat.

Nokia arvioi edelleen verkkomarkkinoiden kasvavan vuonna 2005 hieman euromääräisesti vuoteen 2004
verrattuna.

VUODEN 2005 TOISEN NELJÄNNEKSEN NÄKYMÄT

Nokia arvioi toisen vuosineljänneksen liikevaihdon olevan 7,9 - 8,2 miljardia euroa, kun se vuoden 2004 toisella neljänneksellä oli 6,5 miljardia euroa. Toisen vuosineljänneksen osakekohtaisen tuloksen (laimennettu) arvioidaan olevan 0,15 - 0,18 euroa, kun se vuoden 2004 vastaavalla jaksolla oli 0,15 euroa, mihin sisältyi erityiseristä johtuva positiivinen vaikutus 0,03 euroa.

VUODEN 2005 ENSIMMÄISEN NELJÄNNEKSEN TALOUDELLISET PÄÄKOHDAT

Nokia
Nokian vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 17 % vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 7,4 miljardia euroa (6,3 miljardia euroa). Ilman valuuttakurssien muutosten vaikutusta liikevaihto olisi kasvanut 19 % vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kaikkien toimialaryhmien liikevaihto kasvoi vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Nokian vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen liikevoitto kasvoi 10 % vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 1,1 miljardia euroa (1,0 miljardia euroa). Liikevoittoprosentti oli 15,1 (16,1).

Liiketoiminnan kassavirta vuoden 2005 ensimmäisellä neljänneksellä oli 1,3 miljardia euroa (vuoden 2004 ensimmäisellä neljänneksellä 0,9 miljardia euroa) ja kassa ja muut likvidit varat olivat 12,6 miljardia euroa 31.3.2005 (11,5 miljardia euroa 31.12.2004) . Nettovelan suhde omaan pääomaan (gearing) oli maaliskuun 2005 lopussa -94 % (-79 % vuoden 2004 lopussa).

Matkaviestimet
Mobile Phones-, Multimedia- ja Enterprise Solutions -toimialaryhmien yhteenlaskettu matkaviestinten
kappalemääräinen myynti vuoden 2005 ensimmäisellä neljänneksellä oli 53,8 miljoonaa, mikä tarkoittaa 20 %:n kasvua vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja 19 %:n pääosin normaalista kausiluonteisuudesta johtuvaa laskua vuoden 2004 viimeiseen neljännekseen verrattuna. Maailmanlaajuisten markkinoiden kappalemääräisen myynnin samalla ajanjaksolla arvioidaan olleen 170 miljoonaa, mikä tarkoittaa 20 %:n kasvua vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja 13 %:n laskua vuoden 2004 viimeiseen neljännekseen verrattuna.  Älypuhelinten kappalemääräinen myynti teollisuudenalalla oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä arvioiden mukaan 10 miljoonaa kappaletta, ja Nokian älypuhelinten myynti kasvoi 5,4 miljoonaan kappaleeseen, kun se vuoden 2004 vastaavalla ajanjaksolla oli 1,8 miljoonaa kappaletta.

Matkapuhelinkäyttäjien määrä kasvoi edelleen maailmanlaajuisesti ja oli arviolta 1,8 miljardia vuosineljänneksen lopussa. Tähän vaikutti käyttäjämäärän jatkuva voimakas kasvu uusilla kasvumarkkinoilla, kuten Intiassa, Venäjällä, Kiinassa ja Brasiliassa.

Seuraavassa taulukossa esitetään Nokian matkaviestinten kappalemääräinen myynti alueittain mainituilla ajanjaksoilla sekä vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

NOKIAN MATKAVIESTINTEN KAPPALEMÄÄRÄINEN MYYNTI ALUEITTAIN
53,8
44,7
66,1

Nokian kappalemääräisen myynnin kasvuun Kiinassa ensimmäisellä vuosineljänneksellä verrattuna vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon vaikuttivat vahvempi kausiluonteinen markkinakasvu ja laajentuva jakeluverkosto, kilpailukykyinen tuotevalikoima, tuotemerkin vahvuus ja laadukkaat tuotteet. Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella markkinoiden kasvu erityisesti uusilla kasvumarkkinoilla sekä kehittynyt tuotevalikoima lisäsivät Nokian kappalemääräistä myyntiä vuoden 2005 ensimmäisellä neljänneksellä vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Pohjois-Amerikassa ja nyt myös Latinalaisessa Amerikassa Nokian kappalemääräisen myynnin laskuun vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna vaikutti pääasiassa operaattorien siirtyminen TDMA-teknologiasta, joka oli Nokialle vahva markkina vuoden 2004 ensimmäisellä neljänneksellä, GSM- ja CDMA-teknologioihin, joissa yhtiön asema ei ole yhtä vahva.

Nokian markkinaosuuden arvioidaan olleen vuoden 2005 ensimmäisellä neljänneksellä 32 % eli pysyneen samalla tasolla kuin vuoden 2004 ensimmäisellä neljänneksellä ja laskeneen vuoden 2004 viimeiseen neljännekseen verrattuna, jolloin se oli 34 %. Markkinaosuus kasvoi voimakkaasti Kiinassa sekä Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella edelliseen vuosineljännekseen verrattuna, mutta markkinaosuuden lasku Pohjois- ja Latinalaisessa Amerikassa ylitti tämän vaikutuksen. Myös Korean ja Japanin markkinoiden ensimmäisen vuosineljänneksen kausiluonteisella vahvuudella oli markkinaosuutta alentava vaikutus, koska Nokialla ei näissä maissa ole merkittävää markkina-asemaa.

Nokian matkaviestinten keskimääräinen myyntihinta oli 110 euroa. Tätä tuki multimedia- ja yrityskäyttöön tarkoitettujen korkeamman hintaluokan puhelinten suhteellisesti suurempi osuus myynnistä vuoden 2005 ensimmäisellä neljänneksellä.

Mobile Phones: Vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 11 % vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 4,5 miljardia euroa (4,1 miljardia euroa). Tähän vaikutti tuotteiden hyvä kysyntä kasvun ollessa vahvinta Kiinassa, Aasiassa ja Tyynenmeren alueella sekä Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella. Kasvua pienensi myynnin lasku Pohjois-Amerikassa ja vähäisemmässä määrin myös Latinalaisessa Amerikassa. Liikevoitto laski 16 % ja oli 869 milj. euroa (1,0 miljardia euroa) ja liikevoittoprosentti oli 19,2 (25,2).

Multimedia: Vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 52 % vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 1,1 miljardia euroa (744 milj. euroa). Myynnin kasvu oli voimakasta kaikilla alueilla Pohjois- ja Etelä-Amerikkaa lukuun ottamatta. Vahvinta kasvu oli Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella. Multimedian liikevaihtoon vaikutti kuvaviestintään tarkoitettujen älypuhelinten hyvä kysyntä.

Multimedian uudelleenjärjestelykulujen negatiivinen vaikutus vuoden 2005 ensimmäisellä neljänneksellä oli 15 milj. euroa, mikä oli huomattavasti alempi kuin aiemmin ilmoitettu arvio, 60 - 80 milj. euroa. Multimedian ensimmäisen neljänneksen liikevoitto kasvoi ja oli 155 milj. euroa (liiketappio 22 milj. euroa) ja liikevoittoprosentti oli 13,7 (-3,0 vuoden 2004 ensimmäisellä neljänneksellä), mikä oli kuvaviestintään tarkoitettujen älypuhelinten vahvan myynnin ansiota.

Enterprise Solutions: Vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto kasvoi 67 % vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 307 milj. euroa (184 milj. euroa).  Liikevaihdon kasvuun vaikuttivat yrityskäyttöön tarkoitettujen matkaviestinten hyvä myynti, minkä ansiosta myös vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen liiketappio pieneni 9 milj. euroon (liiketappio 35 milj. euroa vuoden 2004 ensimmäisellä neljänneksellä). Enterprise Solutionsin ensimmäisen neljänneksen liikevoittoprosentti parani vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli -2,9 (-19,0 vuoden 2004 ensimmäisellä neljänneksellä).

Networks
Ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 6 % vuoden 2004 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 1,4 miljardia euroa (1,3 miljardia euroa). Liikevaihtoon vaikuttivat operaattoreiden kapasiteetti-investoinnit kehittyneemmillä markkinoilla erityisesti maaliskuussa. Kasvu oli vahvinta Aasiassa ja Tyynenmeren alueella, Latinalaisessa Amerikassa ja hieman maltillisempaa Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella. Kasvu näillä markkinoilla johti kokonaisliikevaihdon kasvuun, huolimatta myynnin laskusta Kiinassa ja Pohjois-Amerikassa.

Networksin vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen liikevoitto oli 221 milj. euroa (154 milj. euroa) ja liikevoittoprosentti oli 15,4 (11,4). Kannattavuuteen vaikutti myönteisesti parempikatteisiin tuotteisiin painottunut tuotejakauma ja kasvumarkkinoiden odotettua pienempi osuus liikevaihdosta sekä aiemmin alaskirjattujen asiakassaatavien menestyksekäs perintä, jotka kaikki nostivat katteita aiempaan arvioon verrattuna.

TOIMIALARYHMIEN VUODEN 2005 ENSIMMÄISEN NELJÄNNEKSEN PÄÄKOHDAT

Nokia uudisti edelleen matkaviestinvalikoimaansa ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja julkisti 17 uutta tuotetta ja aloitti seitsemän tuotteen ensimmäiset toimitukset.

Jo olemassa olevien ohjelmistoräätälöintimahdollisuuksien lisäksi Nokia tarjoaa GSM-operaattoriasiakkailleen lisää mahdollisuuksia matkapuhelinten räätälöintiin. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä taitettavasta Nokia 6101 -kamerapuhelimesta tuli yhtiön ensimmäinen GSM-puhelin, joka mahdollistaa operaattorikohtaisen muotoilun. China Mobile Communications Corporation tarjoaa ensimmäisenä operaattorina asiakkailleen Nokia 6101 -malliin perustuvan operaattorikohtaisen mallin, Nokia 6102:n.

Vuosineljänneksen aikana Nokia vahvisti monipuolisten, puheviestintään tarkoitettujen keskihintaisten tuotteidensa valikoimaa julkistamalla kolme uutta tuotetta. Uudet tuotteet olivat Nokia 6230i -kamerapuhelin, joka lisää megapikselikameran, push to talk -pikayhteyden ja sisäänrakennetun musiikkisoittimen erittäin suosittuun Nokia 6230 -puhelimeen; edullinen, yrityskäyttöön tarkoitettu Nokia 6021 -puhelin, jossa on push to talk -pikayhteys, ääniohjattava numeronvalinta ja edistykselliset yhteys- ja synkronointimahdollisuudet Bluetoothin avulla; sekä Nokia 6030 -kaksitaajuuspuhelin, jossa on helppokäyttöiset viestitoiminnot ja erinomaisen käyttömukavuuden tarjoava muotoilu.

Nokia 6101-, Nokia 6230i- ja Nokia 6021 -puhelinten toimitusten arvioidaan alkavan toisella neljänneksellä ja Nokia 6030 -puhelimen toimitusten vuoden 2005 kolmannella neljänneksellä.

Nokia julkisti seitsemän uutta CDMA-mallia, jotka on tarkoitettu vahvistamaan ja laajentamaan Nokian CDMA-tuotetarjontaa. Näihin tuotteisiin kuuluvat edullinen ensikäyttäjille ja etukäteen maksettavaa prepaid-liittymää käyttäville suunnattu Nokia 2115i, Nokia 3152, Nokia 3155 ja Nokia 3155i, jotka ovat taitettavia keskihintaisia puhelimia sekä taitettavat Nokia 6152, Nokia 6155 ja Nokia 6155i -kamerapuhelimet, joissa on edistykselliset ominaisuudet.

Nokia 2115i:n toimitusten arvioidaan alkavan toisella vuosineljänneksellä, Nokia 3152- ja Nokia 3155- ja Nokia 3155i -mallien toimitusten kolmannella vuosineljänneksellä, ja Nokia 6152-, Nokia 6155- ja Nokia 6155i -mallien toimitusten vuoden 2005 viimeisellä neljänneksellä.

Multimedia
Nokia laajensi edelleen 3G WCDMA -tuotevalikoimaansa julkistamalla megapikselikameralla varustetun Nokia 6680 -älypuhelimen ja aloittamalla sen toimitukset. Kuvaviestintään optimoidussa Nokia 6680:ssa on kaksi sisäänrakennettua kameraa ja useita älypuhelinominaisuuksia. Nokia 6680 tukee myös Nokian XpressPrint-tulostusratkaisua, joka mahdollistaa kuvien, sähköpostien ja kalenterimerkintöjen vaivattoman tulostamisen. Nokia 6680:n toimitukset alkoivat maaliskuussa. Nokia julkisti myös kaksi EDGE-teknologiaa tukevaa megapikselikameralla varustettua älypuhelinta, Nokia 6681:n ja Nokia 6682:n. Nokia 6681 on tarkoitettu Aasian ja Tyynenmeren alueen sekä Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan EDGE-markkinoille ja Nokia 6682 Pohjois- ja Etelä-Amerikan EDGE-markkinoille.

Nokia teki kaksi tärkeää yhteistyösopimusta musiikin alueella vuosineljänneksen aikana. Yhdessä Loudeye Corporationin kanssa Nokia julkisti langattoman musiikkiratkaisun operaattoreille. Tämän alustan avulla operaattorit voivat tarjota omalla tuotemerkillään varustettuja langattoman musiikin palveluita asiakkaille vaivattomasti ja tehokkaasti. Lisäksi Nokia julkisti Microsoftin kanssa pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen, joka mahdollistaa digitaalisen median tuen Nokian matkaviestimiin ja Windows Media Player -sovellukseen. Yhteistyösopimuksen ansiosta kuluttajat voivat käyttää Nokian ja Loudeyen tarjoamaa langatonta musiikkiratkaisua sekä Nokian matkaviestimissä että Microsoftin® Windows® XP-käyttöjärjestelmää käyttävissä tietokoneissa, ja yhteydet ja sisällön siirto laitteiden välillä sujuvat vaivattomasti.

Nokia jatkoi yhteistyötään tv-yhtiöiden ja operaattoreiden kanssa mahdollistaakseen DVB-H-standardiin perustuvat mobiili-TV-palvelut. Saksassa viime vuonna toteutetun pilotin sekä Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Aasiassa käynnissä olevan testauksen lisäksi Suomessa aloitettiin kaupallinen mobiili-TV-pilotti, johon osallistuu 500 käyttäjää pääkaupunkiseudulla. Peliliiketoiminnassa Nokia julkisti edelleen N-Gage -pelejä,  joissa on N-Gage Arena-ominaisuuksia, kuten monipelaaja-, kilpailu- ja chat-mahdollisuudet.

Enterprise Solutions
Nokia 9500 -kommunikaattorin ja yrityskäyttöön tarkoitetun Nokia 9300 -älypuhelimen laajat toimitukset alkoivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Molemmat laitteet on suunniteltu vastaamaan yritysten
tietotekniikkatarpeita ja ne tarjoavat mukautettavan, hallittavan ja suojatun langattoman etäyhteyden sähköpostiin ja muihin yrityksen tietojärjestelmiin. Jo alkukuukausien aikana näitä laitteita on toimitettu yli 50 % kahden aikaisemman kommunikaattori-mallin yhteenlasketuista toimitusmääristä. Kolmansien osapuolten tekemien tutkimusten mukaan Nokia on saavuttamassa vahvaa osuutta tällä markkinalla.

Nokia julkisti Microsoftin Active Sync -protokollan lisensointisopimuksen, joka mahdollistaa suoran sähköpostin ja muiden tietojen synkronoinnin Nokian yrityskäyttöön tarkoitettujen laitteiden ja Microsoft Exchange Server 2003 -palvelimen välillä. Tämä tukee Nokian laajempaa strategiaa, jonka mukaisesti yhtiö pyrkii johtavaksi laitevalmistajaksi yritysmarkkinoiden langattoman sähköpostin ja viestien lähettämisen alueella. Lisäksi sopimus laajentaa sähköpostituotevalikoimaamme ja tarjoaa markkinoiden mittavimman yrityskäyttöön tarkoitettujen sovellusten valikoiman.

Nokia testaa langattomia ratkaisuja yhteistyössä useiden yritysasiakkaiden kanssa eri puolilla maailmaa luodakseen pohjan kaupalliselle käyttöönotolle myöhemmin tänä vuonna. Testaukseen sisältyy innovatiivisia ja kustannustehokkaita etäyhteysratkaisuja (IP Sec, virtuaaliset yritysverkot ja langaton VPN), joihin liittyy turvaominaisuuksia ja sovelluksia kuten langaton sähköposti ja asiakastietojen hallinta.

Tässä tiedotteessa mainittujen Mobile Phones-, Multimedia- ja Enterprise -toimialaryhmien matkaviestinten kuvat löytyvät osoitteesta: http://www.nokia.com/aboutnokia/financials

Networks
Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Nokia voitti WCDMA 3G -sopimuksen FarEastTone Telecommunicationsin kanssa Taiwanissa, mikä vahvisti yhtiön asemaa Taiwanin markkinoiden johtavana WCDMA-toimittajana. Nokia myös allekirjoitti avaimet käteen -sopimuksen EDGE-verkon laajennuksesta ja 3G-runkoverkosta Pannonin kanssa Unkarissa, sekä runkosopimuksen GSM/EDGE- ja WCDMA -laajennuksesta Polkomtelin kanssa Puolassa.

Yhtiö sai GSM-, GSM/GPRS- tai GSM/EDGE -sopimukset Telecom Personalilta Argentiinasta, Jiangxi MCC:ltä Kiinasta, Ethiopian Telecommunications Corporationilta Etiopiasta ja TeliaSoneralta Ruotsista. Telecom Personal on uusi GSM-asiakas Nokialle.

Nokia julkisti Push to talk over Cellular -sopimuksen Turkcellin kanssa Turkissa, ja Eurotel Tsekeissä ja Hutchison Hong Kongissa aloittivat kaupallisen push to talk -pikayhteyspalvelun tarjoamisen asiakkailleen Nokian ratkaisulla. Nokia johtaa Push to talk over Cellular -markkinaa ja on toimittanut ratkaisunsa 30 operaattorille ympäri maailmaa.

Yhtiö lisää panostustaan kasvaviin operaattoripalveluiden markkinoihin vastatakseen kysyntään. Lähes kaikkiin uusiin ja olemassa oleviin sopimuksiin sisältyy laaja valikoima suunnittelu-, toteutus-, järjestelmäintegraatio-, konsultointi- ja ylläpitopalveluja sekä ratkaisuja verkon- ja palveluiden hallinnointiin.
Nokia sai TETRA-verkkosopimuksia Abu Dhabissa, Ranskassa ja Italiassa. Huhtikuun alussa yhtiö kertoi pitkälle edenneistä neuvotteluista EADS:n (European Aeronautic Defense and Space company) kanssa Nokian Professional Mobile Radio -liiketoiminnan myymisestä EADS:lle. Kaupan vahvistuminen edellyttää viranomaisten suostumusta.

Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Nokia esitteli Series 60 -ohjelmistoalustan uusimman version. Uusi Series 60 3rd Edition on erityisesti tarkoitettu keskihintaisten älypuhelinten alustaksi. Samassa yhteydessä julkistettiin kattavat Series 60 3rd Edition -työkalut sovelluskehittäjille.

Kuluneen vuosineljänneksen aikana Nokia julkisti useita teknologiasopimuksia merkittävien yhteistyökumppaneiden kanssa. Microsoftin kanssa tehdyt sopimukset koskevat ActiveSync -protokollan käyttöä tietyissä Nokian yrityspäätelaitteissa sekä musiikkiformaattien yhteensopivuutta Nokian laitteiden ja tietokoneiden välillä.

Nokia julkisti yhteistyön myös Macromedian kanssa Flash-teknologian liittämisestä osaksi Series 60 -ohjelmistoalustaa ja muita Nokian ohjelmistoalustoja. Lisäksi Series 60:sta tulee langattoman Flash-teknologian referenssialusta.

Nokia ja Real Networks tekivät yhteistyösopimuksen RealAudion, RealVideon ja Helix DNA:n lisensoinnista. Texas Instruments ja Nokia julkistivat sopimuksen Texas Instrumentsin Digital RF Processor -ratkaisun käytöstä matkaviestimissä. Tämän ratkaisun ansiosta Nokia pystyy tarjoamaan edistyksellisiä mutta kohtuuhintaisia matkaviestimiä erityisesti kasvumarkkinoille.

Forum Nokia vahvisti asemaansa maailman suurimpana langattomien sovellusten kehittäjäyhteisönä. Maaliskuun 2005 lopussa Forum Nokiassa oli yli 1,9 miljoonaa rekisteröitynyttä jäsentä.

Nokia esitteli useita uusia ratkaisuja verkkojen kehitykseen ja yhdentymiseen. Näihin kuului Nokia Internet High Speed Packet Access (I-HSPA) -ratkaisu, joka on verkkoinnovaatio korkeamman suorituskyvyn ja kustannustehokkaamman langattoman laajakaistayhteyden tarjoamiseen, kun verkossa kulkee suuria määriä pakettikytkentäistä dataa.

Henkilöstö
Vuoden 2005 ensimmäisen neljänneksen aikana henkilöstöä oli keskimäärin 55 557. Maaliskuun 2005 lopussa Nokian palveluksessa oli maailmanlaajuisesti 55 393 henkilöä (55 505 vuoden 2004 lopussa).

Osakepääoman kehitys
Nokia hankki yhtiön osakkeiden takaisinosto-ohjelman nojalla Helsingin Pörssin välityksellä 28.1.-24.2.2005 yhteensä 54 000 000 omaa osaketta yhteensä noin 651 379 000 euron hintaan. Hankintahinta perustui hankinta-ajankohdan markkinahintaan. Osakkeet hankittiin hallituksella olleen valtuutuksen mukaisiin tarkoituksiin. Hankittujen osakkeiden nimellisarvo oli yhteensä 3 240 000 euroa ja ne edustivat noin 1,16 % yhtiön osakepääomasta ja kaikista äänistä. Hankinnalla ei ollut merkittävää vaikutusta muiden osakkeenomistajien omistukseen tai äänivallan jakautumiseen yhtiössä.

Nokian konserniyhtiöiden hallussa oli 31.3.2005 yhteensä 230 718 012 Nokian osaketta, joiden nimellisarvo oli yhteensä 13 843 080,72 euroa ja osuus yhtiön osakepääomasta ja kaikista äänistä noin 4,95 %. Nokian osakkeiden kokonaismäärä oli 31.3.2005 yhteensä 4 663 761 300 ja osakepääoma oli 279 825 678 euroa.

7.4.2005 pidetty varsinainen yhtiökokous päätti mitätöidä viimeisten neljän vuosineljänneksen aikana hankitut yhteensä noin 230 miljoonaa omaa osaketta. Mitätöinti tulee voimaan 22.4.2005, minkä seurauksena osakkeiden kokonaismäärä tulee vähenemään vastaavasti.

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät, muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden ja ratkaisujen julkistuksiin ja toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää, tarjota käyttöön ja kaupallistaa uusia tuotteita, ratkaisuja ja teknologioita; C) arviot markkinoiden kasvusta, kehittymisestä ja rakenteellisista muutoksista; D) liiketoimintamme tulosta koskevat arviot ja tavoitteet; E) vireilläolevien ja uhkaavien oikeudenkäyntien lopputulos; ja F) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida", "tavoite", "on tarkoitettu"  tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita tällä hetkellä odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa tällaisia poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) kasvun jatkuminen koko langattoman viestinnän teollisuudenalalla sekä valitsemillamme uusilla markkinasegmenteillä; 2) hintaeroosion hallitseminen; 3) uusien tuotteiden ja ratkaisujen markkinoille tuomisen ajoitus ja onnistuminen; 4) tuotevalikoimamme kilpailukyky; 5) liiketoimintaympäristön ja asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen sekä markkinasuhdanteiden oikea-aikainen tunnistaminen; 6) teknologiamuutosten vaikutukset sekä tuote- ja ratkaisukehityksemme onnistuminen; 7) kilpailutilanne langattoman viestinnän teollisuudenalalla ja muutokset kilpailutilanteessa; 8) kykymme hallita tavoitteidemme saavuttamiseen vaikuttavia tekijöitä ja antaa tarkkoja ennusteita; 9) operaattorien ja markkinoiden toimijoiden uusien tuotteiden ja palveluiden saatavuus; 10) yleinen taloudellinen tilanne maailmanlaajuisesti sekä päämarkkina-alueillamme; 11) kykymme ylläpitää menestyksellä tuotannon ja logistiikan tehokkuutta sekä tuotteiden ja ratkaisujen korkeaa laatua; 12) markkinakysynnän muutoksista aiheutuvat varastonhallintaan kohdistuvat riskit; 13) yhtiön kyky hankkia keskeytyksettä ja kohtuuhintaan laadukkaita komponentteja; 14) menestyksemme teknologiaan, ohjelmistoihin tai uusiin tuotteisiin ja ratkaisuihin liittyvissä yhteistyösopimuksissa; 15) yhtiön yhteistyökumppaneiden, toimittajien ja asiakkaiden menestys, taloudellinen tilanne ja suorituskyky; 16) häiriö tietoliikennejärjestelmissä tai verkoissa, joista toimintamme on riippuvaista; 17) tuotteisiimme ja ratkaisuihimme sisältyvän monimutkaisen teknologian, johon sisältyy patentteja ja immateriaalioikeuksia, saatavuus kaupallisesti hyväksyttävin ehdoin ja loukkaamatta suojattuja immateriaalioikeuksia; 18)  kykymme rekrytoida ja pitää yhtiön palveluksessa ammattitaitoisia työntekijöitä sekä kehittää heidän osaamistaan; 19) kehitys suurissa, monivuotisissa sopimuksissa tai suhteessamme merkittävimpiin asiakkaisiin; 20) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut raportointivaluuttamme euron sekä Yhdysvaltojen dollarin, Ison-Britannian punnan ja Japanin jenin välillä; 21) yhtiön asiakasrahoitusriskien hallinta; 22) eri valtioiden toimintatapojen, lakien ja säännösten muutosten vaikutukset; sekä 23) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön 31.12.2004 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 12-22 otsikon "Item 3.D Risk Factors" alla.

NOKIA
Helsinki, 21.4.2005

Lehdistö- ja sijoittajayhteydet:
Yhtymäviestintä, puh. +358 (0) 7180 34495 tai +358 (0) 7180 34900
Sijoittajasuhteet Eurooppa, puh. +358 (0) 7180 34289
Sijoittajasuhteet Yhdysvallat, puh. +1 914 368 0555

- Nokia julkistaa toisen vuosineljänneksen tuloksen 21.7.2005.
- Kolmannen neljänneksen tulos julkistetaan 20.10.2005.