Ahold schenkt USD 1 miljoen voor Katrina-hulpacties

Zaandam, 12 september 2005 - Ahold heeft vandaag aangekondigd dat de onderneming USD 1 miljoen zal doneren ter leniging van de nood die veroorzaakt is door de orkaan Katrina. Deze donatie komt bovenop de inzamelingsacties die door de food retail- en foodservicebedrijven van Ahold in de Verenigde Staten worden georganiseerd.

Sinds 1 september zijn de Amerikaanse werkmaatschappijen van Ahold betrokken bij de hulpacties. De retailketens van Ahold - Stop & Shop, Giant-Landover, Giant-Carlisle and Tops - stellen klanten in de gelegenheid om geld te schenken bij de kassa's. Verder hebben de werkmaatschappijen voedsel en gezondheidszorgproducten geschonken aan hulporganisaties. Medewerkers doen ook schenkingen bij Ahold en kantoren, winkels en distributiecentra van zusterbedrijven.

Met honderden medewerkers in de zwaarst getroffen gebieden is U.S. Foodservice nauw betrokken bij de hulpoperaties. De onderneming heeft voedsel, water, koelwagens en apparatuur geschonken. Verder heeft
U.S. Foodservice goederen geleverd aan tientallen zorginstellingen in het kustgebied van de Golf van Mexico, zelfs tijdens de storm, zodat deze volledig operationeel konden blijven tijdens de crisis.

Alle ingezamelde gelden, inclusief de bijdrage van Ahold, zullen worden overgedragen aan het Amerikaanse Rode Kruis en aan America's Second Harvest - The Nation's Food Bank Network.

"Als onderneming kon Ahold niet aan de zijlijn toekijken naar de vreselijke schade en de menselijke tragedie die Katrina heeft veroorzaakt, zonder te doen wat we kunnen", aldus Anders Moberg, President en CEO van Ahold. "De verwoesting kent geen precedent in de Amerikaanse geschiedenis en, samen met de hulp van onze klanten en medewerkers zijn we er trots op diegenen te helpen wier levens en bezit zo zwaar getroffen zijn door deze natuurramp."

Ahold is een internationale groep van vooraanstaande lokale ondernemingen op het gebied van food retail en foodservice die actief zijn onder hun eigen merknamen. Elke week voorziet onze onderneming in de behoeften van miljoenen klanten in 20 landen. In de Verenigde Staten exploiteert de onderneming vier retailketens in het oostelijke kustgebied - Stop & Shop, Giant-Landover, Giant-Carlisle and Tops - alsmede U.S. Foodservice. Ahold, met in 2004 een geconsolideerde netto-omzet van ongeveer EUR 52 miljard, is actief betrokken bij hulp aan de gemeenschappen waarin de werkmaatschappijen werkzaam zijn.

Katrina donatie