SOFINIM (ACKERMANS & van HAAREN) verkoopt participatie in Aviapartner aan 3i en management

Sofinim NV, de private equity dochter (74%) van de groep Ackermans & van Haaren (AvH), heeft een definitief akkoord gesloten over de verkoop van haar 25%-participatie in Aviapartner aan Aviapartner LH3 SARL. Aviapartner LH3 SARL is een investeringsvehikel ondersteund door 3i, een toonaangevende Europese private equity speler, en waarin bepaalde managers van de Aviapartner-groep hebben geïnvesteerd.

De verkoop heeft, zoals eerder aangekondigd op 20 juli jl., voor Sofinim een meerwaarde opgeleverd van ongeveer € 33 miljoen, wat ongeveer € 24 miljoen vertegenwoordigt op AvH-niveau (deel van de groep).  Sofinim heeft aldus op deze investering (1995-2005) een IRR van 16,5% behaald.

Ackermans & van Haaren is een gediversifieerde groep actief in 3 kernsectoren : bagger , milieu- en aannemingsdiensten (DEME, één van de grootste baggerbedrijven ter wereld - Algemene Aannemingen Van Laere, een toonaangevende aannemer in België), financiële diensten (Bank Delen, één van de grootste onafhankelijke privé-vermogensbeheerders in België - Bank J.Van Breda & C°, niche-bank voor de ondernemer en de vrije beroepen in België - Leasinvest-Extensa, een belangrijke vastgoedontwikkelaar en investeerder in België/Luxemburg) en private equity (Sofinim, één van de grootste risicokapitaalverschaffers in België met een EVCA-waarde van € 300 miljoen).
De groep concentreert zich op een beperkt aantal strategische participaties met een belangrijk groeipotentieel. De marktkapitalisatie van AvH bedraagt ongeveer € 1,2 miljard.
AvH is opgenomen in de BEL Mid index en is lid van Euronext Next Prime.

Alle persberichten van AvH en haar belangrijkste groepsvennootschappen evenals de 'Investor Presentation' kunnen ook geraadpleegd worden op de AvH website : www.avh.be.

Antwerpen, 20 september 2005

Voor bijkomende informatie kunt u telefonisch terecht bij :
Luc Bertrand
CEO - Voorzitter van het Executief Comité