Fortis vergroot deelneming in BCP, de grootste bank van Portugal, naar 4,99%

Herman Verwilst, CEO van Fortis Bank en Deputy CEO van Fortis: "Fortis en BCP zijn al sinds de start van de succesvolle joint venture Millenniumbcp Fortis in 2004 sterke partners. Deze vergroting van ons belang is een logische stap, die ons partnerschap verankert en ons engagement tot samenwerking en het verkennen van nieuwe opportuniteiten met BCP versterkt ."

Paula Teixeira Pinto, Voorzitter en CEO van BCP: "BCP verwelkomt Fortis als een belangrijke strategische aandeelhouder. De aankoop door Fortis van een aanzienlijk belang in BCP werd overwogen sinds de start van ons partnerschap met Millenniumbcp Fortis, onze joint venture voor de Portugese bankverzekeringsactiviteiten. De tijd was rijp en de gelegenheid was daar om deze stap te zetten. Zowel BCP als Fortis, die beide marktleider zijn in hun respectievelijke thuismarkten, zien deze stap als een zeer positieve ontwikkeling, die mogelijkheden biedt om de samenwerking tussen beide bedrijven verder te verstevigen en om andere gemeenschappelijke activiteiten te onderzoeken."

Deze acquisitie zal geen wezenlijke invloed op de nettowinst per aandeel van Fortis hebben.

Banco Comercial Português (BCP)
Banco Comercial Português is de grootste beursgenoteerde financiële dienstverlener van Portugal, met een balanstotaal van EUR 74,6 miljard, een nettowinst van EUR 513 miljoen in 2004 en EUR 325 miljoen in de eerste helft van 2005 en een gecombineerde marktkapitalisatie van EUR 8 miljard (gewone aandelen en verplicht converteerbare effecten). De bank heeft een marktaandeel van 28% in kredietverlening en 22% in deposito's en is marktleider in levensverzekeringen, beleggingsfondsen, factoring, leasing en retail brokerage. BCP heeft meer dan drie miljoen klanten in Portugal en meer dan 1.000 bankkantoren, die actief zijn onder de merknaam Millenniumbcp. Daarnaast heeft BCP belangen in een aantal specifieke internationale activiteiten met een sterk groeipotentieel, zoals in Polen en Griekenland, en vormt het totale concern op die manier een evenwichtig geheel van activiteiten.

Fortis
Fortis is an integrated financial services provider active in the fields of banking and insurance. With a market capitalization of EUR 30.1 billion (31/08/2005) and around 55,000 employees, Fortis ranks in the top 20 European financial institutions. In its home market, the Benelux countries, Fortis occupies a leading position which it aims to develop and bolster. Fortis is drawing on the expertise it has acquired in its home market to realize its European ambitions via growth platforms. Fortis also operates successfully worldwide in selected activities. In specific countries in Europe and Asia it effectively exploits its know-how and experience in bancassurance. Fortis is listed on the exchanges of Amsterdam, Brussels and Luxembourg and has a sponsored ADR programme in the United States. More information is available on www.fortis.com

PDF versie persbericht