Ahold benoemt nieuwe Chief Financial Officer

Zaandam, 26 september 2005 - Ahold heeft vandaag bekendgemaakt dat zij met ingang van
1 januari 2006 John Rishton heeft benoemd tot Chief Financial Officer.

De heer Rishton (47) heeft de Britse nationaliteit en is sinds 2001 Chief Financial Officer van British Airways PLC geweest. Hij trad in 1994 in dienst bij de luchtvaartmaatschappij als Financial Controller in de Verenigde Staten. Vervolgens werd hij benoemd tot Sales Controller in 1996, Operations Controller in 1998, en Commercial Controller in 1999. Voorafgaand aan BA bekleedde de heer Rishton tussen 1979 en 1994 diverse internationale bestuursfuncties bij Ford Europa. De heer Rishton is van plan naar Nederland te verhuizen.

Joost Sliepenbeek, momenteel Chief Accounting Officer, is met ingang van 1 september 2005, de datum waarop Hannu Ryöppönen de onderneming heeft verlaten, benoemd tot CFO ad interim.  Sliepenbeek rapporteert aan Peter Wakkie, Chief Corporate Governance Counsel en lid van de Raad van Bestuur, totdat de heer Rishton bij Ahold in dienst treedt.

De Raad van Commissarissen zal Rishton voordragen voor benoeming in de Raad van Bestuur tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 18 mei 2006. Totdat de Algemene Vergadering van Aandeelhouders een besluit tot zijn benoeming in de Raad van Bestuur heeft genomen, treedt Rishton op als "Acting CFO".

"We zijn verheugd dat een deskundige professional van het kaliber van John bij Ahold in dienst treedt," aldus Anders Moberg, President en CEO van Ahold, in reactie op de benoeming van de heer Rishton. "De reputatie van John, zijn ervaring en bewezen trackrecord zullen bijdragen aan Aholds vooruitgang naar het volgende niveau. John heeft gewoond en gewerkt in het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten en staat in de financiële gemeenschap van beide landen hoog aangeschreven. Net als ik, is hij van mening dat vereenvoudiging de beste manier is om een goed evenwicht te bereiken tussen kostenbesparingen en verbetering van de service aan onze klanten.
We heten John van harte welkom binnen de Ahold-familie."

De arbeidsvoorwaarden van de heer Rishton passen binnen Aholds remuneratiebeleid. Meer informatie is beschikbaar op Aholds publieke website (www.ahold.com).

Ahold is 's werelds op drie na grootste foodretailer en de op een na grootste leverancier op het gebied van foodservice. De onderneming heeft 200.000 medewerkers en opereert voornamelijk in de Verenigde Staten en Europa, onder een aantal toonaangevende lokale merknamen. Over 2004 realiseerde de onderneming een geconsolideerde omzet van circa EUR 52 miljard.

John Rishton