Nokia esitteli uuden, käänteentekevän Nokia 3250 -musiikkipuhelimen

Uutuuspuhelimessa erilliset ohjainnäppäimet musiikkisoittimelle ja tilaa jopa 750 kappaleelle

Berliini, Saksa - Uusi Nokia 3250 -musiikkipuhelin sai elektronisen musiikin ystävistä koostuneen yleisön huomion tänä viikonloppuna Berliinissä järjestetyssä Nokia Trends -tapahtumassa. Innovatiivisesti muotoillun puhelimen perusnäppäimistö vaihtuu käden käänteessä musiikkisoittimen ohjainnäppäimistöksi. Uutuuspuhelimeen voidaan tallentaa äänenlaadultaan korkeatasoista musiikkia jopa yhden gigatavun (noin 750 musiikkikappaleen) verran, ja sillä voi kuunnella musiikkia jopa 10 tunnin ajan. Puhelimessa on myös kahden megapikselin kamera sekä monipuoliset älypuhelinominaisuudet. GSM 900/1800/1900 -verkoissa toimivan Nokia 3250 -kolmitaajuuspuhelimen toimitusten arvioidaan alkavan vuoden 2006 ensimmäisellä neljänneksellä. Laitteen arvioitu veroton vähittäismyyntihinta on noin 350 euroa.

"Nokia haluaa tarjota ihmisille vaivattomia langattomia ratkaisuja nauttia kiinnostuksen kohteistaan kuten musiikista. Maailman suurimpana digitaalisten musiikkisoitinten valmistajana Nokia on alan eturintamassa edistämässä mobiilimusiikin tuomista kuluttajien saataville. Nokian tänään julkistama musiikkipuhelinten myyntipakkauksiin ja markkinointimateriaaliin laitettava XpressMusic-merkki auttaa kuluttajia löytämään vaivattomasti Nokian laajasta puhelinvalikoimasta nimenomaan musiikin kuunteluun optimoidut laitemallit", kertoo johtaja Kai Öistämö Nokian Mobile Phones -toimialaryhmästä. "Ensimmäisten XpressMusic-puhelinten joukossa on tänään esitelty Nokia 3250, jokaisen musiikinystävän unelmapuhelin. Laitteen ainutlaatuisen kääntyvän näppäimistöosan ansiosta käyttäjät voivat siirtyä nopeasti soitinta ohjaavista toiminnoista puhelin- ja kameratoimintoihin."

Nokia 3250 -puhelimen näppäimistöosa kääntyy 180 astetta. Käyttäjä voi näin siirtyä kätevästi puhelimen perusnäppäimistöstä musiikkisoittimen ohjainnäppäimistöön. Puhelin tukee niin MP3-, WMA-, M4A- kuin AAC-muotoisia musiikkitiedostoja. Musiikin lataaminen ja siirtäminen on helppoa ja onnistuu langattomasti suoraan verkosta. Lempikappaleet voi myös asettaa puhelimen soittoääneksi. Nokia 3250 -puhelin tukee jopa yhden gigatavun kokoisia microSD-muistikortteja, joille mahtuu jopa noin 750 kappaletta. Laitteen musiikkitarjontaa täydentää FM-radio, jota elävöittää Visual Radio -sovellus.

Musiikki siirtyy vaivattomasti tietokoneelta puhelimeen

Nokia Audio Manager -ohjelmiston avulla käyttäjä voi muuntaa haluamansa CD-levyt digitaalisiksi musiikkitiedostoiksi. Suosikkikappaleiden ja soittolistojen siirtäminen tietokoneelta puhelimeen tapahtuu helposti vetämällä musiikkitiedostot Nokia Audio Manager -sovelluksessa tietokoneen kovalevyltä musiikkisoitinta ja puhelinta kuvaavaan kuvakkeeseen. Nokia 3250 -puhelinta täydentävien lisälaitteiden valikoimaan kuuluu 3,5 mm:n liittimellä varustettu Nokia Stereo Headset-HS-20 -kuuloke, johon käyttäjä voi liittää myös omat kuulokkeensa. Nokia tekee myös yhteistyötä Bosen®, Harman Kardonin®, JBL:n® ja Sennheiser Electronicin kanssa varmistaakseen Nokia 3250 -puhelimen yhteensopivuuden näiden johtavien valmistajien tuotteiden kanssa.

Nokia 3250 -puhelimessa on kahden megapikselin kamera, jolla voidaan ottaa kuvia puhelimen ollessa vaakatasossa. Kameran saa aktivoitua kätevästi kääntämällä näppäimistöosaa 90 astetta. Kuvat voi lähettää eteenpäin MMS-viestinä, tai ne voi tulostaa langattoman Bluetooth-yhteyden kautta yhteensopivaan tulostimeen.

Nokia 3250 -puhelin käyttää Symbian-käyttöjärjestelmää ja Series 60 -ohjelmistoalustaa, jotka mahdollistavat monipuolisten ominaisuuksien ja viestitoimintojen lisäksi itsenäisten sovelluskehittäjien luomien musiikkisovellusten lataamisen ja asentamisen puhelimeen. Puheaikaa älypuhelimen ja kannettavan musiikkisoittimen yhdistävässä Nokia 3250 -puhelimessa on jopa kolme tuntia.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Mobile Phones, Nokia
Viestintäosasto
Puhelin: 07180 45748

Nokia
Viestintäosasto
Puhelin: 07180 34900

www.nokia.fi
www.nokia.com

Lehdistö voi osallistua Kai Öistämön vetämään englanninkieliseen puhelinkonferenssiin
maanantaina, 26. syyskuuta klo 14:15 - 15:00 Suomen aikaa, kysyäkseen Nokia 3250 - puhelimesta ja Nokia XpressMusic -merkistä.

Puhelinkonferenssin numero on:
+44 1452 562 716

Puhelinneuvottelussa näytettävä esitys on katsottavissa osoitteessa: http://www.nokia.com/press/26092005pressconference