Fortsatt høy aktivitet for Safe Scandinavia

Kontrakten har en varighet på tre måneder og kan bli forlenget med inntil tre måneder. Kontraktsverdien, inkl. mobilisering og demobilisering, men ekskl. skatter og avgifter, er ca. USD 19,6 millioner. Shell vil i tillegg refundere alle kostnader forbundet med taubåtene som skal slepe Safe Scandinavia over Atlanterhavet.

Safe Scandinavia vil begynne mobiliseringen for den nye kontrakten umiddelbar etter at den nåværende kontrakten for ConocoPhillips i Nordsjøen er avsluttet. Forventet oppstart er rundt 1. desember 2005.

Kontrakten er viktig for Prosafe, da det er selskapets første kontrakt i US Mexicogolfen, og fordi kontrakten bekrefter det sterke markedet for avanserte bolig- og servicerigger.

Etter denne kontraktstildelingen har Prosafe sikret en riggutnyttelse på ca. 92 % i 2005. Markedsutsiktene for bolig- og servicerigger er positive også på lang sikt, og forretningsområdet har allerede nå sikret en riggutnyttelse på 89 % i 2006, 62,5 % i 2007 and 34 % i 2008.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare servicerigger og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for USD 470 mill. i 2004 og sysselsetter ca. 600 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika og Mexicogolfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs' hovedliste med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafe.com.

Tananger, 6. oktober 2005