Aanvullende informatie m.b.t. conference call

Geachte heer, mevrouw,

Vanmorgen is een conference call gehouden over ons persbericht van 12 oktober omtrent de verhoogde winstverwachting en de modernisering van de automatiseringssystemen. Daarin heeft bestuursvoorzitter Floris Deckers u toegezegd u een overzicht te sturen waarin de kosten en de besparingen van de vernieuwing van onze automatiserings-systemen staan uitgesplitst voor de komende jaren. Bijgaand vindt u dit overzicht, dat wij ook toezenden aan de analisten die de conference call niet konden bijwonen.

Drie opmerkingen bij dit overzicht:
1.  Onder P&L impact wordt verstaan de invloed van het project op het bruto bedrijfsresultaat vóór belastingen.
2.  Als totale kosten staat vermeld € 56,6 miljoen. Dit is minder dan het bedrag van € 61 miljoen (€ 32 miljoen + € 29 miljoen) dat in het persbericht wordt genoemd. Twee oorzaken liggen hieraan ten grondslag:
A. De in het overzicht vermelde bedragen bevatten een indexatie voor de inflatie (opwaarts effect).
B. In het bedrag van € 61 miljoen zijn alle interne personeelskosten begrepen. In het bedrag van € 56,6 miljoen zijn alleen de interne personeelskosten begrepen voor zover deze als meerkosten in de Winst- en Verliesrekening verschijnen (neerwaarts effect).
3.  Het overzicht vermeldt alleen de met het programma gepaard gaande kosten minus de te behalen besparingen. Daarnaast merken wij, wellicht ten overvloede, op dat wij van het programma ook aanzienlijke baten verwachten in de vorm van extra groei van het cliëntenbestand en een hogere cross-sell ratio. Deze baten hebben wij voorzichtigheidshalve echter niet opgenomen.

Met vriendelijke groet,

Arno Barens
Directeur Corporate Communicatie

Overzicht kosten en de besparingen (PDF)