Nokia ja China Putian perustavat 3G-yhteisyrityksen

Nokia ja China Putian ovat tänään allekirjoittaneet sopimuksen yhteisyrityksen perustamisesta. Yhteisyritys keskittyy TD-SCDMA- ja WCDMA-teknologioihin perustuvien 3G-verkkoratkaisujen tuotekehitykseen ja tutkimukseen sekä valmistukseen ja myyntiin.

Yhteisyritys sijoitetaan Wuhaniin, joka on Hubein maakunnan pääkaupunki. TD-SCDMA- ja WCDMA-standardeihin perustuvien 3G-ratkaisujen lisäksi yhteisyritys tuottaa palveluja verkkojen rakentamiseen ja optimointiin.

Kokonaisinvestoinnit yhteisyritykseen ovat 900 miljoonaa renminbiä (noin 90 miljoonaa euroa). China Putian omistaa 51 ja Nokia 49 prosenttia yhteisyrityksestä. Tuotteet tullaan markkinoimaan China Putianin Potevio-tuotemerkin alla. Yhteisyritys esittelee TD-SCDMA- ja WCDMA-järjestelmät Kiinassa vuonna 2006. Nokia myy jatkossakin WCDMA-järjestelmiään oman tuotemerkkinsä alla niin maailmanlaajuisesti kuin Kiinassakin.

China Putian ja Nokia ovat tehneet GSM-teknologiayhteistyötä yli kymmenen vuotta. Uusi yhteisyritys vahvistaa kumppanuutta entisestään ja lisää molempien yritysten mahdollisuuksia tuottaa palveluita ja ratkaisuja asiakkailleen.

"China Putian on ollut aktiivisesti mukana TD-SCDMA-teknologian kehityksessä ja teollistamisessa, ja oli yksi ensimmäisistä yrityksistä, jotka läpäisivät Kiinan liikenne- ja viestintäministeriön järjestämät  TD-SCDMA-testit erinomaisin tuloksin," sanoo Xing Wei, hallituksen puheenjohtaja ja pääjohtaja, China Putian. "Olemme iloisia voidessamme laajantaa yhteistyötämme Nokian kanssa, jolla on erittäin vahva osaaminen WCDMA-teknologiassa. Olemme varmoja, että uusi yhteisyritys tulee menestymään."

"China Putianin ja Nokian laaja yhteistyö tulee vaikuttamaan suuresti 3G-teollisuuden kehitykseen Kiinassa. Yhteisyritys osoittaa Nokian sitoutumisen TD-SCDMA-teknologiaan", sanoo Simon Beresford-Wylie, Nokian Networks-toimialaryhmän johtaja.

China Putian Co., Ltd. (China Putian) tuottaa laitteita ja palveluita tietoliikennealan tarpeisiin. Yritys on yksi Chinese TD-SCDMA Industrial Alliancen perustajia. China Putianilla on tuotantoa Yangtse- ja Zhujiang-jokien suistoalueilla, sekä Jingjinjissä ja Kiinan Keskilännessä. China Putian omistaa kuusi pörssilistattua yritystä ja neljä tutkimuslaboratoriota, ja sen tutkimus- ja tuotekehitystoiminta työllistää yli 5000 henkilöä. www.china-putian.com

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia, Networks