Telenors forskningspris 2005 til professor Ramjee Prasad

Hvert år velger Telenor et eget tema for prisen sammen med den internasjonale priskomiteen.
Årets tema er "Muliggjørende teknologier og kommunikasjonsbaserte anvendelser og tjenester for hjem, fritid og arbeid". En enstemmig priskomite valgte å gi prisen til professor Prasad.

"Professor Prasad er en forsker i verdensklasse som har gitt vesentlige bidrag til den internasjonale forskningsfronten, både akademisk og organisatorisk," sier formann i priskomiteen, direktør Berit Svendsen i Telenor Nordic.

Prasad er forfatter eller medforfatter av 16 bøker, og har en publikasjonsliste på mer enn 500 publikasjoner. Han har vært svært aktiv som initiativtaker og bidragsyter til viktige konferanser, og vært drivende i å skape internasjonale akademiske og industrielle nettverk. Han har også gjort mye for å fremme forskning i Ålborg gjennom å involvere både universiteter og industri.

I forhold til tema for årets forskningspris, var Prasad tidlig ute med å formulere en visjon for området Personal Area Networks. Dette er ansett for å være et nøkkelkonsept for å kunne tilby fleksibel tilgang til multimediainnhold og personaliserte tjenester. Det innebærer for eksempel at brukerne når de måtte ønske det kan få tilgang til sin egen epost eller tv-innhold på en tilgjengelig terminal - egen eller andres - der de befinner seg.

Prasads arbeid har hatt klar betydning for teknologiutviklingen, for å etablere forståelse for selve konseptet og for å utvikle det. Han er en foregangsmann i forhold til fremtidig mobilkommunikasjon etter UMTS. Det er komiteens vurdering at dette arbeidet vil få stor betydning fremover.
Professor Prasad ble født i India i 1946 og har arbeidet med ulike sider av telekom-området i India, Tanzania, Nederland og Danmark. Han har vært tilsatt ved Universitetet i Ålborg siden 1999, der han nå leder Center for TeleInFrastructure (CTIF).

Det er niende gang Telenor deler ut sin nordiske forskningspris. Tidligere vinnere er dr. Gisle Bjøntegaard, Telenor (1997); professor Stephen Pink, Universitetet i Luleå (1998); Telepatologigruppen i Tromsø (1999); professor Peter Andrekson, Chalmers Tekniska Högskola, Gøteborg (2000); professor Jon Bing, Universitetet i Oslo (2001); professor Christian Jensen, Universitetet i Aalborg (2002); dr Haakon Bryhni, Birdstep Technology ASA (2003), og professor Claes Wohlin ved Blekinge Tekniska Högskola (2004).

Mer informasjon: Se www.telenor.com/rd/ra