Pan Fish ASA - Solid fremgang i sterk marked

Hovedpunkter tredje kvartal 2005
  • Driftsinntektene var NOK 456,4 millioner i tredje kvartal 2005 sammenlignet med NOK 547,6 millioner i samme periode i 2004.
  • Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) ble NOK 133,1 millioner i tredje kvartal 2005 mot NOK 17,7 millioner i tilsvarende kvartal i 2004.
  • Konsernets resultat etter skatt i tredje kvartal 2005 var NOK 81,8 millioner, mot NOK -66,5 millioner i tredje kvartal 2004.
  • Netto rentebærende gjeld var NOK 1257,1 millioner ved utgangen av tredje kvartal 2005, og egenkapitalandelen var 36,5 prosent på samme tidspunkt.
  •

- Dette kvartalet representerer på flere måter et vendepunkt for Pan Fish. Vi leverer et godt resultat og vi har de siste månedene gjennomført flere viktige, og riktige strategiske oppkjøp. Hensyntatt at Pan Fish fortsatt er i en oppbygningsfase er jeg stolt av at vi leverer en så kraftig resultatforbedring i tredje kvartal. Alle signaler tyder også på at kostnadene knyttet til den fisken som nå produseres i våre anlegg verden over vil vise ytterligere forbedring når den kommer til slakting, sier konsernsjef Atle Eide.

Oppdrett
    Oppdrettsområdet omsatte totalt for NOK 422,4 millioner i tredje kvartal 2005, mot NOK 487,9 millioner i samme periode året før. Driftsresultatet ble NOK 99,1 millioner, mot NOK -14,0 millioner i samme periode i fjor. Produksjonskostnadene på fisk i sjø viser som planlagt en fortsatt solid nedgang i alle regioner. Pan Fish forventer å slakte mellom 15.000 og 16.000 tgw i fjerde kvartal 2005. I tillegg kommer volumene fra Aqua Farms som overtas med virkning 1. november i år.

Videreforedling (VAP)
    VAP-området omsatte for NOK 49,4 millioner i tredje kvartal 2005 mot NOK 92,4 millioner i samme periode i fjor. Nedgangen skyldes avviklingen av Vestlax Hirtshals. Driftsresultatet ble NOK -7,0 millioner, mot NOK -7,7 millioner i samme periode i fjor. De høye råvareprisene har lagt et kraftig press på marginene, men selskapet er optimistisk med hensyn på det viktige julesalget og venter et bedre resultat i fjerde kvartal.

Utsiktene fremover
    - Vi ser et fortsatt sterkt marked preget av høy etterspørsel både i EU og USA. Kombinert med en moderat produksjonsvekst tror vi på et rimelig balansert marked i de kommende årene. Vi ser samtidig at våre produksjonskostnader faller slik som forutsatt og at vi blir stadig mer konkurransedyktig ute i markedet, sier Atle Eide og fortsetter: - Vi har de siste månedene gjort flere viktige oppkjøp, både i Skottland og Norge, som underbygger og styrker vårt fokus på lave kostnader. Vi forventer at det vil skje betydelige strukturendringer i havbruksnæringen i tiden som kommer og Pan Fish skal ta en aktiv rolle i forhold til dette.

For ytterligere informasjon:
    Konsernsjef Atle Eide, +47 911 52 977
    CFO Trine Sæther Romuld, +47 991 63 632

Hele rapporten inklusive tabeller kan lastes ned fra følgende link:

Kvartalsrapport 3Q 2005