3Q05: Fortsatt sterk fremgang

Overskuddet i årets seks første måneder fortsatte å utvikle seg positivt, og bidro til et EBITDA resultat for tredje kvartal på 539 millioner kroner. Dette er en økning på 52 prosent fra 354 millioner kroner i tredje kvartal 2004. EBITDA hittil i år var 1 356 millioner kroner, en økning på 37 prosent fra 993 millioner kroner i samme periode i fjor.

EBITDA marginen i tredje kvartal var på 5,4 prosent, en oppgang fra 4,0 prosent i samme kvartal i fjor. Dette bekrefter at de interne forbedringsprogrammer og et sterkt fokus på prosjektgjennomføring og risikohåndtering begynner å gi effekt.

Kontantstrøm fra driften var 704 millioner kroner i tredje kvartal, og reflekterer en endring på 239 millioner kroner i netto kortsiktige operasjonelle eiendeler siden slutten av andre kvartal. Konsernets likviditetsreserver, inkludert ubenyttede trekkfasiliteter på 2,1 milliarder kroner, utgjorde ved utgangen av juni 5,3 milliarder kroner. Dette er en forbedring tilsvarende 600 millioner kroner siden forrige kvartal.

Aker Kværners hovedmarkeder har fortsatt å utvikle seg positivt gjennom 2005, og flere viktige kontrakter ble sikret allerede tidlig i fjerde kvartal.

Et sammendrag av kvartalsrapporten på norsk er vedlagt denne meldingen. Den engelske kvartalsrapporten kan hentes på www.newsweb.no eller www.akerkvaerner.com

SLUTT

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Media:
Torbjørn Andersen, Informasjonsdirektør, Aker Kværner ASA. Tel: +47 67 51 30 36

Investor Relations:
Lasse Torkildsen, Vice President IR, Aker Kværner ASA. Tel: +47 67 51 30 39

AKER KVÆRNER ASA, er gjennom datterselskaper og tilknyttede selskaper («Aker Kværner»), en ledende global leverandør av ingeniørtjenester og fabrikasjon, teknologiprodukter og totalløsninger. Virksomheten i Aker Kværner omfatter en rekke bransjer, inkludert olje- og gassproduksjon, raffinering og kjemiindustri, farmasi og bioteknologi, gruveindustri og metallforedling, kraft og cellulose. Aker Kværner er organisert i to hovedsektorer, Olje & Gass og Engineering & Construction. Disse sektorene består av en rekke datterselskaper og tilknyttede selskaper. Virksomhetene i gruppen benytter Aker Kværner som et felles varemerke. Aker Kværner har en samlet omsetning på omlag 35,6 milliarder norske kroner og sysselsetter cirka 22 000 ansatte i mer enn 30 land.

Denne pressemeldingen kan inneholde informasjon eller uttalelser om fremtiden og er underlagt vår disclaimer, vennligst se våre web-sider www.akerkvaerner.com

3. kvartal 2005 rapport