Nokia tuo markkinoille uuden WCDMA-tukiaseman

Nokia Flexi WCDMA -tukiasema on uusi kustannustehokas tapa rakentaa 3G-verkkoja

Nokia ilmoitti tänään tuovansa markkinoille uuden Nokia Flexi WCDMA -tukiaseman, joka perustuu täysin uuteen järjestelmäalustaan. Korkean kapasiteetin Nokia Flexi WCDMA -tukiasema on innovaatio, jonka avulla operaattorit voivat hyödyntää tukiasemiaan entistä tehokkaammin ja säästää jopa 70 prosenttia sijoituspaikan kustannuksista vähentyneen rakentamisen ja sähkönkulutuksen sekä nopeiden asennuksien myötä.

Pieni, moduuleista koostuva Nokia Flexi WCDMA -tukiasema mahdollistaa tukiasemien aiempaa joustavamman sijoittamisen. Nokia Flexi WCDMA -tukiasema sopii hajautettuun tukiasemarakenteeseen ja se voidaan asentaa sekä ulko- että sisätiloihin.

Nokia Flexi WCDMA -tukiasema mahdollistaa helpon kehityksen kohti multiradioverkkoja, sillä sen moduulit voidaan sisällyttää myös olemassa oleviin Nokia UltraSite EDGE -tukiasemakaappeihin. Maailman johtavia GSM ja 3G -toimittajia edustavan Global mobile Suppliers Associationin (GSA) mukaan maailmassa on tällä hetkellä 55 WCDMA ja EDGE -teknologiaa käyttävää operaattoria. Nokia toimittaa vähintään toista näistä teknologioista yli puolelle kaupallisesti käyttöön otetuista WCDMA/EDGE-verkoista.

Nokia Flexi WCDMA -tukiasema on myös investointi tulevaisuutta varten. Se tukee WCDMA ja High Speed Packet Access (HSPA) -teknologioita, ja uuden tukiaseman moduuleista koostuva rakenne on Open Base Station Architecture Initiative (OBSAI) -yhteenliittymän kanssa yhteensopiva ja sallii myöhemmin myös muiden teknologioiden, esimerkiksi WiMAXin, nopean käyttöönoton operaattoreiden verkoissa. Lisäksi Nokia Flexi WCDMA -tukiasema mahdollistaa kapasiteetin helpot nostot liikenteen kasvaessa. Nokia Flexi WCDMA -tukiasema on saatavilla vuoden 2006 jälkipuoliskolla.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia, Networks
Viestintäosasto

Nokia
Viestintäosasto
Sähköposti: press.office@nokia.com

www.nokia.fi
www.nokia.com

Nokia Mobility Conference 2.-3.11.2005 Barcelona, Espanja.
Lisätietoja tapahtumasta: www.nokia.com/nmc