Vaisala Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.2005 - 30.9.2005 (9 kk)

Markkinatilanne

Kysyntä oli hyvä heinä-syyskuussa, mikä näkyy saatujen tilausten määrässä. Saatujen tilausten kasvu oli suhteellisesti voimakkainta Vaisala Solutions-liiketoiminta-alueella.

Määrätietoinen kilpailukyvyn ylläpito ja kehittäminen ovat auttaneet Vaisalaa säilyttämään markkinaosuutensa, ja yhtiön markkina-asema on edelleen vahva.

Liikevaihto ja tilauskanta

Vaisala-konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 130,9 miljoonaa euroa (1-9/2004: 120,7 miljoonaa euroa). Ulkomaantoimintojen osuus liikevaihdosta oli 96 % (97 %). Uusia tilauksia saatiin katsauskaudella 148,9 (121,4) miljoonan euron arvosta. Katsauskauden lopussa konsernin tilauskanta oli 72,6 (63,4) miljoonaa euroa.

Vaisala Measurement Systems

Liiketoiminta-alueen ulkoinen liikevaihto oli 57,1 (50,0) miljoonaa euroa.

Toisen neljänneksen positiivinen vire jatkui heinä-syyskuussa ja tilausvirta oli hyvä. Kasvanut liikevaihto ja kustannustehokkuus nostivat kannattavuuden selvästi vertailujaksoa paremmaksi. Edelliseen vuoteen verrattuna kannattavuutta ovat eniten parantaneet salamanpaikannus-ja luotausliiketoimintayksiköt.

Vaisala Instruments

Liiketoiminta-alueen ulkoinen liikevaihto oli 41,0 (38,0) miljoonaa euroa.

Kysyntä kasvoi heinä-syyskuussa, mikä johti vertailujaksoa korkeampaan liikevaihtoon. Hintakilpailu jatkuu voimakkaana. Kannattavuus on pidetty kustannustehokkaan toiminnan avulla hyvällä tasolla.

Vaisala Instruments -liiketoiminta-alue sai huomattavan tilauksen, kun Yhdysvaltojen kauppaministeriön ja kansallisen ilmakehän tutkimusjärjestö NOAA:n alaisuudessa toimiva Yhdysvaltojen ilmatieteen laitos valitsi heinäkuussa Vaisalan sateen tyypin tunnistavan anturin osaksi Yhdysvaltojen automaattista pintasääjärjestelmää. Tilauksen arvioitu kokonaisarvo on yli 6 miljoonaa euroa. Toimitusten on ennakoitu tapahtuvan vuosina 2006-2007.

Vaisala Solutions

Liiketoiminta-alueen ulkoinen liikevaihto oli 32,8 (32,7) miljoonaa euroa.

Aktiivisuus markkinoilla kasvoi viime kuukausien aikana sekä asiakkaiden tarjouspyyntöjen että saatujen tilausten osalta. Tilauskanta kehittyi positiivisesti. Vaikka liikevoitto oli katsauskaudella vielä negatiivinen, liiketoiminta-alue tulee kuitenkin tekemään koko vuodelta positiivisen tuloksen, koska tuloutukset painottuvat loka-joulukuulle.

Vaisala Solutions -liiketoiminta-alue panosti lentosääjärjestelmäosaamiseensa ostamalla heinäkuussa Yhdysvalloista lentosääjärjestelmiin erikoistuneen CLH Inc.:in.

Liiketoiminta-alue sai elokuussa Yhdysvaltojen liittovaltiolta merkittävän tilauksen, kun Yhdysvaltojen ilmailuviranomaiset valitsivat Vaisalan kiitoratanäkyvyyden mittausjärjestelmät kansallisten lentokenttien käyttöön. Kolmivuotinen perussopimus, joka sisältää 21 järjestelmätoimitusta, on arvoltaan 4.3 miljoonaa dollaria. Sopimus sisältää myös option jopa 77 vastaavanlaisen järjestelmän toimittamisesta seuraavien viiden vuoden aikana.

Tulos

Katsauskauden liikevoitto oli 15,6 (12,5) miljoonaa euroa. Voitto ennen satunnaisia eriä oli 14,4 % liikevaihdosta eli 18,8 (12,7) miljoonaa euroa. Katsauskauden voitto oli 13,7 (9,0) miljoonaa euroa.

Rahoitustuotot ovat pääasiassa kurssieroja.

Tase

Vaisala-konsernin vakavaraisuus ja likviditeetti säilyivät vahvoina. Taseen loppusumma 30.9.2005 oli 167,1 (161,8) miljoonaa euroa. Omavaraisuusaste oli katsauskauden lopussa 82 % (83 %).

Tutkimus ja tuotekehitys

Tutkimus- ja tuotekehitysmenot olivat 15,4 (16,3) miljoonaa euroa, ollen 11,8 % konsernin liikevaihdosta.

Investoinnit

Bruttoinvestoinnit olivat 7,7 miljoonaa euroa (3,1 miljoonaa euroa). Katsauskauden summaan sisältyy CLH Inc:in hankintameno.

Vaisalan osake

31.12.2004 Vaisalan A-osakkeen kurssi Helsingin Arvopaperipörssissä oli 18,20 euroa ja katsauskauden lopussa 24,60 euroa. Katsauskauden ylin noteeraus oli 24,74 euroa ja alin 18,48 euroa.

Vaisala Oyj:n osakepääoma oli katsauskauden lopussa 7.349.905,88 euroa ja osakkeiden kokonaismäärä 17.479.000 kappaletta.

Vaisalan osakkeita vaihdettiin pörssissä katsauskauden aikana 1 023 648 kappaletta.

Henkilöstö

Vaisala-konsernin henkilökunnan määrä oli katsauskauden lopussa 1 047 oltuaan vuotta aikaisemmin vastaavana ajankohtana 1 068.

Tutkimus- ja tuotekehitystehtävissä työskenteli 17 % (22 %) konsernin henkilökunnasta. Henkilöstöstä 37 % (36 %) työskenteli konsernin ulkomaisissa toimipisteissä.

IFRS tilinpäätösstandardien soveltaminen

Vaisala Oyj siirtyi konserniraportoinnissa kansainväliseen tilinpäätöskäytäntöön (International Financial Reporting Standards, IFRS) vuoden 2005 alusta. Vuoden 2005 osavuosikatsaukset on laadittu IFRS-standardien kirjaamis-ja arvostusperiaatteita noudattaen.

Avaavaan taseeseen sisältyvien etuuspohjaisten työkyvyttömyyseläkkeiden käsittelytavan muutos vero-oikaisuineen aiheutti vertailuvuoden 2004 viimeiselle neljännekselle noin 2,5 miljoonan euron kerta-luontoisen tulosparannuksen. Vuoden 2004 vertailukelpoinen tilikauden voitto on 18.5 miljoonaa euroa.

Asiasta annettiin 8.4.2005 pörssitiedote, josta käy ilmi tarkemmat tiedot.

Tulevaisuuden näkymät

Markkinanäkymät ovat hieman parantuneet. Vuodelta 2005 odotetaan lievää liikevaihdon kasvua. IFRS-standardin mukaisen tilikauden vertailukelpoisen voiton odotetaan olevan jonkin verran parempi kuin edellisenä vuonna.

Vaisalan tavoitteena on jatkossakin olla maailmanlaajuinen markkinajohtaja valitsemillaan liiketoiminta-alueilla. Siksi panostukset tuotekehitystyöhön ja kilpailukyvyn kehitykseen tulevat edelleen olemaan merkittävät.

Vantaalla 31. päivänä lokakuuta 2005

Vaisala Oyj

Täydellinen raportti taulukoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Osavuosikatsaus 6 kk 2005