Fortis rondt overname Atradius Factoring af

De activiteiten van Atradius Factoring (dat 150 hoogopgeleide medewerkers in dienst heeft) worden geïntegreerd in Fortis Commercial Finance en zullen binnen afzienbare termijn onder de naam Fortis verder gaan.

Karel De Boeck, CEO van Commercial & Private Banking van Fortis: "Sinds de aankondiging in juli is al veel werk verzet. Hieruit is eens te meer gebleken hoe goed de activiteiten van Atradius Factoring en Fortis bij elkaar passen. Dankzij onze huidige leiderschapspositie, in combinatie met de vaardigheden en best practices van de twee entiteiten, kunnen wij onze klanten in het vervolg nog betere diensten en producten aanbieden. Wij hebben grote ambities voor de factoringactiviteiten in Europa. Met deze overname zetten wij een belangrijke strategische stap in de realisatie van onze doelstellingen."

Wilfried Verstraete, CEO van Atradius: "Wij hechten groot belang aan een aanhoudend hoge kwaliteit en continue verbetering van de dienstverlening aan de klanten van Atradius. De verkoop van de factoringbedrijven van Atradius aan Fortis leidt tot een verbetering van de operationele efficiëntie, een breder pan-Europees bereik en een sterkere financieringscapaciteit. Voor de klanten van de factoringactiviteiten brengt dat aanzienlijke voordelen met zich mee. Door de zakelijke overeenkomst die Atradius daarnaast met Fortis heeft gesloten, kunnen wij ons richten op onze kernactiviteiten en de maximalisering van de waarde daarvan. Dit terwijl wij onze klanten in factoring van verbeterde producten en diensten blijven voorzien."

De overname heeft geen wezenlijke invloed op de solvabiliteit en de winst per aandeel van Fortis.

Fortis is een geïntegreerde financiële dienstverlener in bankieren en verzekeren. Met een marktkapitalisatie van EUR 31,3 miljard (30/09/2005) en circa 55.000 medewerkers behoort zij tot de 20 grootste financiële instellingen van Europa. In haar thuismarkt, de Benelux, neemt Fortis een toonaangevende positie in die zij verder wil ontwikkelen en uitbreiden. Vanuit de expertise in de thuismarkt ontplooit zij haar Europese ambities via groeiplatforms. Fortis opereert ook in geselecteerde activiteiten met een wereldwijd bereik. In specifieke Europese en Aziatische landen maakt zij met succes gebruik van haar knowhow en ervaring in bankverzekeren. Fortis is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, Brussel en Luxemburg en heeft een gesponsord ADR programma in de Verenigde Staten.

Fortis Commercial Finance, een volledige dochteronderneming van Fortis, is een toonaangevende Europese, grensoverschrijdende aanbieder van factoring- en commercial finance-diensten. FCF is onderdeel van de business line Commercial & Private Banking (Fortis C&BP). FCF is een van de weinige geïntegreerde Europese factoringbedrijven en behaalde in 2004 een factoringomzet van EUR 22 miljard. Het bedrijf heeft 500 medewerkers. Het huidige factoringnetwerk omvat België, Nederland, Luxemburg, Italië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Portugal, Polen en Hongkong. De recente overname van Disbank door Fortis geeft tevens toegang tot de Turkse markt.

Atradius is een toonaangevende kredietverzekeraar met een totaal premie-inkomen van EUR 1,3 miljard en een wereldwijd marktaandeel van 24 procent. Het bedrijf verzekert per jaar ongeveer EUR 300 miljard van de wereldhandel tegen betalingsrisico's en biedt een volledig pakket van risicotransfer-, financierings en handelsvorderingsdiensten. Met een personeelsbestand van 3.400 medewerkers en meer dan 90 vestigingen in 40 landen heeft Atradius toegang tot de kredietinformatie van 45 miljoen bedrijven over de gehele wereld en neemt het dagelijks 10.000 beslissingen op het gebied van kredietlimieten. Atradius heeft een "A" rating van Standard & Poor's (vooruitzichten stabiel) en "A2" van Moody's (vooruitzichten stabiel). Swiss Re en Deutsche Bank zijn beide meerderheidsaandeelhouders.

Meer informatie is beschikbaar op www.fortis.com en www.atradius.com.

Atradius

Marijke van Hooren