Godkjennelse for salg av Hydros aksjer i BioMar Holding A/S

Kjøperen av Hydro's aksjer i BioMar Holding A/S har i dag mottatt myndighetenes godkjennelse av transaksjonen. Dermed er alle betingelser for salget oppfylt. Kjøpesummen, i alt tilsvarende 893 millioner danske kroner, skal betales kontant innen fem dager etter dagens myndighetsgodkjennelse. Transaksjonen vil derfor ha regnskapsmessig effekt i fjerde kvartal  2005.

Den 10. november avtalte Hydro å selge 7.569.990 aksjer i BioMar Holding A/S, som tilsvarer 68,82 prosent av totalt utestående aksjer til Schouw & Co., et dansk selskap som er notert på Børsen i København.  Salgsprisen var 118 danske kroner per aksje. Hydro har ingen gjenværende aksjer i BioMar Holding A/S etter at salget er gjennomført. Salget er et ledd i Hydros strategi for å redusere aktiviteten utenfor kjerneområdene.

BioMar er en stor produsent av for til fiskeoppdrett og har produksjonsanlegg i fem europeiske land samt i Chile. Selskapet har omlag 500 ansatte og en forventet omsetning i 2005 på omlag 2,6 milliarder danske kroner.

Mobil
Investorkontakt