Just Catch(TM) Aker Kværner lanserer utviklingsprosjekt for CO2 fangst fra gasskraft

Prosjektet bygger på et forprosjekt utført i 2004 og 2005 som viste at det ligger et betydelig potensial for kostnadsreduksjoner gjennom nye teknologiske løsninger. Forprosjektet synliggjorde en halvering av investeringer i forhold til et referanseanlegg som ble utviklet gjennom det internasjonale samarbeidsprosjektet, Carbon Capture Project. I tillegg påviste forprosjektet en mulig reduksjon av driftskostnader med 30 prosent. Besparelsene kan oppnås ved å bygge færre, men større utstyrskomponenter, bruke moderne absorpsjonskjemikalier og prosjektere fangstanlegget smartere.

Aker Kværner har fått med seg ti partnere fra energi- og oljeindustrien i Just Catch(TM) der hovedmålet er å videreutvikle løsningen fra forprosjektet og dermed redusere teknisk og økonomisk risiko ved bygging av CO2 fangstanlegg. I prosjektet inngår også omfattende pilottesting. Utviklingsprosjektet vil gå over to år og  vil kunne danne grunnlag for en endelig beslutning om bygging av fangstanlegg. Teknologien skal også kunne benyttes på kullkraftverk og andre industrielle CO2 kilder.

Arbeidet vil utføres av Aker Kværner med involvering av flere underleverandører og forskningsinstitusjoner. Totalbudsjettet for prosjektet er 32 millioner kroner finansiert av Gassnova og partnerne i prosjektet. Gassnova bidrar med inntil 50 prosent av de totale investeringene.

Tilleggsinformasjon:

Partnerne er norske og internasjonale selskaper innen energi og olje. Selskapene er blant de mest aktuelle utbyggere av gasskraftverk i Norge samt potensielle brukere av CO2 til økt oljeutvinning.

Gassco
Fortum
Hydro
Lyse