Telenor inn i svenske sikringsskap

Avtalen innebærer at Telenor Cinclus, sammen med tjenesteleverandøren TietoEnator, vil levere automatisk måleravlesning, AMR (Automatic Meter Reading), til 141.000 strømkunder i Skåne i Sør-Sverige.
"Sverige er det markedet som har kommet lengst i Europa innen automatisk måleravlesning. Derfor er denne avtalen et viktig gjennombrudd for vår satsning, og et viktig signal for oss om at vår kompetanse og våre løsninger på dette området er fremtidsrettet og  konkurransedyktige", sier Ivar Grothe som er administrerende direktør i Telenor Cinclus.

I samarbeidsprosjektet vil TietoEnator ha ansvaret for prosjektledelse, mens Telenor skal levere hele kommunikasjonsløsningen inklusive strømmålere. I tillegg leverer Telenor Cinclus selve AMR-enheten og installasjon av enheten på måleren i husstanden til strømkunden. Leveransene av AMR-enhetene og installasjon av disse skjer gjennom Telenors underleverandører Oy Comsel System og Eltel Networks.

Avtalen med E.ON ble vunnet i konkurranse med ledende leverandører innen AMR-markedet.
"Denne avtalen er ytterligere et steg i vårt arbeid med å forbedre og forenkle våre tjenester til kunden. Det nå etablerte samarbeidet mellom TietoEnator og Telenor, innebærer at vi får en helhetlig løsning som tilfredstiller både våre kunders og vårt eget fremtidige behov for en effektiv måleverdihåndtering", sier Thomas Thorkelsson som er prosjektleder for AMR-satsningen til E.ON Sverige AB.

Stort prosjekt
Installasjonen av automatisk måleravlesning hos de 141.000 E.ON-kundene vil starte til våren og pågå i to år. Dette tilsvarer hele 250 installasjoner daglig, som vil sysselsette minst 25 installatører i Skåne.
"Dette er et omfattende prosjekt. Jeg er stolt og glad for at E.ON stoler på at Telenor Cinclus både har kompetanse og erfaring til å håndtere prosjekter på denne størrelsen", sier Grothe.

Flere anbud
Totalt har E.ON hele 1,26 millioner kunder i Norden, hvorav én million av disse er i Sverige. Denne avtalen er den hittil største kontrakten  E.ON Sverige tildeler innen automatisk måleravlesning. E.ON har allerede utlyst en anbudskonkurranse på ytterligere leveranser av automatisk måleravlesning. Det neste anbudet er på 380.000 målepunkt.
"Vi vil også levere tilbud på dette anbudet", sier Grothe.

Betydelig markedspotensial
I Sverige er det omlag 5,2 millioner husstander, og en vedtatt lov innebærer at alle husstander skal ha montert automatiske måleravlesningssystemer innen juli 2009.

Totalt i Norden er det omlag 13 millioner husstander. Analyseselskapet Berg Insight spår at 60 prosent av disse vil ha automatisk måleravlesning innen 2010. Telenor Cinclus har som mål å bli leverandør til 30 prosent av det nordiske markedet.

"Vi har en teknologiplattform som gjør det mulig for nettselskaper å tilby tjenester, også utover automatisk måleravlesning. Eksempler på dette er alarm, vann- og gassmåling, temperaturstyring eller bildeoverføringer. Muligheten for slike verdiøkende tjenester ser vi at mange nettselskaper finner attraktivt", sier Grothe.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Ivar Grothe, administrerende direktør Telenor Cinclus, tlf: +47 6789 0000, mob: +47 905 86 849 eller e-post: ivar.grothe@telenor.com
Jan Tore Meren, styreformann Telenor Cinclus, tlf: +47 6789 0000, mob: +47 905 92 622, e-post: jan-tore.meren@telenor.com

Om Telenor Cinclus
Telenor Cinclus AS er et selskap eid av Norges største leverandør av telekommunikasjon, Telenor ASA (66 prosent), og det norske nettselskapet Skagerak Energi (34 prosent). Telenor Cinclus leverer tjenester for automatisk måleravlesning (Automatic Meter Reading - AMR) og maskin-til-maskin kommunikasjon (M2M).

Ytterligere informasjon finner du på www.telenor.com/cinclus

Om E.ON
I E.ON-konsernet inngår omlag et 50-talls virksomheter og datterselskaper i Europa og USA. E.ON har sitt hovedkontor i Düsseldorf i Tyskland og omsetter for rundt 500 milliarder svenske kroner og har cirka 77.000 ansatte. E.ON er verdens største private energiselskap med omlag 35 millioner kunder innen gass- og vannenergi. Driftsresultatet (EBIT) for 2004 var på cirka 70 milliarder kroner.

Datterselskapet E.ON Sverige har drøyt 5.000 ansatte og omsetter for cirka 24 milliarder svenske kroner.

Om TietoEnator
Selskapet er den største leverandøren av IT-tjenester i Norden og omsetter for cirka 1,5 milliarder euro. TietoEnator spesialiserer seg på konsulenttjenester, utvikling, samt drift og forvaltning av sine kunders forretningssystemer i den digitale økonomien. TietoEnator har 13 000 eksperter i mer enn 20 land.