SpareBank 1 Midt-Norge støtter den tredje helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag, HUNT 3, med 3 millioner kroner.

Nord-Trøndelag E-verk går inn med samme beløp. Budsjettet er på hele 120 millioner kroner, og støtte fra private aktører er nødvendig for å sikre fullfinansiering. Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag gjennomføres for tredje gang i 2006 - 2008. Da vil befolkningen i Nord-Trøndelag få en gratis helseundersøkelse samtidig som de avgir blodprøve og svarer på et omfattende spørreskjema. Samtidig planlegges det å gjennomføre tilsvarende utvalgsundersøkelser i Trondheim og i deler av Møre og Romsdal. HUNT er en av verdens største helseundersøkelser. Det bygges nå en egen nasjonal biobank tilknyttet Sykehuset Levanger som skal ta vare på blodprøvene. HUNT eies av NTNU og er en strategisk viktig satsing for universitetet. Databasen fra tre helseundersøkelser på samme populasjon, inklusive biologisk materiale, representerer et unikt forskningsmateriale i nasjonal og internasjonal sammenheng. Forskningsresultatene vil være viktige bidrag for en bedre folkehelse og for en bedre samfunnsplanlegging. I tillegg til kompetanse- og kunnskapsutvikling, vil HUNT 3 gi et betydelig antall nye arbeidsplasser i sitt nærområde.

Se forøvrig  også www.hunt.no

Trondheim, 14. desember 2005

SpareBank 1 Midt-Norge:
Eventuelle spørsmål rettes til :
konsernbanksjef Asbjørn Norberg, tlf 913 43 829

Om oss

SpareBank 1 Midt-Norge er regionens ledende finanskonsern. Vi er markedsleder i person- og bedriftsmarkedet, og er lokalisert på 71 steder i regionens kommuner. Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Midt-Norge, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.
Hovedkontoret er i Trondheim. Konsernet har ca. 800 ansatte og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 Finans Midt-Norge AS, Eiendomsmegler 1 Midt-Norge AS, Allegro Finans AS og Midt-Norge Regnskap AS.

SpareBank 1 Midt-Norge er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen AS.