Metso toimittaa maailman suurimman sellunkuivauslinjan Suzano Bahia Sulille Brasiliaan

Metso Paper toimittaa Suzano Bahia Sul Papel e Celulose S.A.:lle Brasiliaan sellunkuivauslinjan, johon kuuluu sellunkuivauskone ja kolme paalauslinjaa. Kapasiteetiltaan maailman suurin kuivauslinja sisältyy laajennusprojektiin, jonka Suzano Bahia Sul on käynnistänyt Mucurin tehtaallaan Bahian osavaltiossa. Tilauksen arvo on noin 100 miljoonaa euroa. Käynnistys on ajoitettu vuoden 2007 jälkipuoliskolle.

Metso Paperin toimitukseen kuuluvat valkaistun sellun lajittelu, märänpään laitteet, kuivausosa, korkeanopeusleikkuri ja kolme paalauslinjaa. Kyseessä on suurin koskaan rakennettu kuivauskone, jonka tuotantokapasiteetti on myös suurin yhdelle linjalle koskaan mitoitettu. Kuivauslinjan rataleveydeksi tulee 9 990 mm ja sen tuotantokapasiteetti on 3 340 tonnia eukalyptussellua päivässä.

Toimitukseen kuuluu lisäksi suunnittelu-, hankinta- ja rakennuspalveluita. Merkittävä osa toimituksesta valmistetaan paikallisesti ja koeasennetaan Metson tuotantolaitoksilla Brasilian Sorocabassa.

Brasilialainen Suzano Bahia Sul Papel e Celulose S.A. valmistaa eukalyptusellua, kartonkipaperia sekä päällystettyjä ja päällystämättömiä sellupohjaisia paino- ja kirjoituspapereita. Yhtiön paperi- ja kartonkituotantokapasiteetti on 820 000 tonnia vuodessa ja selluntuotantokapasiteetti on noin 1,1 miljoonaa tonnia vuodessa.

Metso on maailmanlaajuinen teknologiayhtiö, joka palvelee asiakkaita massa- ja paperiteollisuudessa, kiven- ja mineraalienkäsittelyssä, energiateollisuudessa sekä valituilla muilla teollisuudenaloilla. Metso-konsernin liikevaihto vuonna 2004 oli noin 4 mrd euroa, ja sillä on noin 22 000 työntekijää yli 50 maassa. Metson osakkeet on noteerattu Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

www.metso.com

Lisätietoja antavat:
Jukka Sämpi, johtaja, sellunkuivaus, Kuidut-liiketoimintalinja, Metso Paper, puh. 020 482 9843
Pär-Erik Larsson, aluejohtaja, Kuidut-liiketoimintalinja, Metso Paper, puh. + 55 15 2102 9816
Johanna Sintonen, apulaisjohtaja, sijoittajasuhteet, Metso-konserni, puh. 020 484 3253