Johan Lindgren ny adm.dir. for Vodafone Sverige

Som et ledd i å styrke sin stilling på det nordiske telemarkedet, kjøpte Telenor i november 2005 Vodafone Sverige. Johan Lindgren blir administerende direktør for Vodafone Sverige, under forutsetning av at kjøpet blir godkjent av konkurranse­myndighetene. Johan Lindgren er i dag viseadministrerende direktør og finansdirektør i Bredbandsbolaget, som ble overtatt av Telenor tidigere i år.

Telenor har etter kjøpet av Vodafone Sverige en komplett nordisk plattform med tjenester innen mobilkommunikasjon, bredbånd, telefoni- og datakommunikasjon, samt TV-tilbud og andre inneholdstjenester til både privatpersoner og bedrifter.

- Vi er svært glade over at Johan Lindgren har sagt ja til jobben som administrerende direktør for Vodafone i Sverige. Han har lang erfaring fra ledende stillinger som finansdirektør og som styremedlem. Ikke minst har han personlige egenskaper som gjør ham til en god leder, sier Morten Karlsen Sørby, konserndirektør og leder for Telenor Nordic.

Johan Lindgren er i dag viseadministrerende direktør og finansdirektør i Bredbands­bolaget, som Telenor kjøpte tidligere i år. Lindgren er utdannet siviløkonom og har også erfaring fra revisjon og investment banking. I seks år var han viseadministrerende og økonomidirektør i MTG og Metro International, og han er i dag styremedlem i Unibet, som er børsnotert i Sverige.

- Jeg vil fortsette det arbeidet som fungerende direktør Grahame Maher har innledet, og ser frem til å samarbeide med Telenors øvrige virksomheter i Sverige om å utvikle markedets mest komplette tjenestetilbud. Ved å sette fokus på høy funksjonalitet og sikker leveranse, skal vi bygge videre på den sterke kundebasen og markedsposisjon som Vodafone har i det svenske markedet i dag, sier Johan Lindgren.

Johan Lindgren vil tiltre stillingen under forutsetning av at Telenors kjøp av Vodafone Sverige blir godkjent av konkurranse­myndighetene. Telenors overtakelse er forventet å skje i begynnelsen av januar 2006.

Grahame Maher, tidligere administrerende direktør for Vodafone Sverige, har tatt i mot tilbudet om å bli fungerende direktør for Vodafone i Tsjekkia.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Moniqa Löfstedt, Informasjonssjef Telenor AB, telefon: +46 734 418101, e-post: moniqa.lofstedt@telenor.se

Johan Lindgren, telefon: +46 733819441 e-post: johan.lindgren@bredband.com

Grahame Maher,  telefon: +46 734 252699 e-post: grahame.maher@vodafone.com