Suomalaisryhmä esitteli tsunamien ennakkovaroitusjärjestelmäsuunnitelman Thaimaan viranomaisille

Suomalaisten tutkimuslaitosten ja yritysten muodostama ryhmä esitti tutkimusraporttinsa tsunamien ja muiden luonnonkatastrofien ennakkovaroitusjärjestelmästä Thaimaan hallituksen, viranomaisten ja tutkimuslaitosten edustajille viime viikolla Phuketissa järjestetyssä seminaarissa. Raportin keskeiset suositukset ovat seismisen havaintoverkon ja vedenkorkeusasemaverkon uudistaminen, avomeripoijujen asentaminen sekä digitaalisen viranomaisverkon luominen.

Selvityksen mukaan Thaimaaseen suunniteltu seismisen havaintoverkon uudistus riittää täyttämään sekä maanjäristysten reaaliaikaisen seurannan että tsunamivaroitustoiminnan tarpeet.

Maanjäristyksen tapahduttua tsunamien havainnointiin tarvitaan avomeripoijuja todentamaan vaara ja toisaalta estämään väärät hälytykset. Selvityksessä analysoitiin niin käytössä olevien kuin uusien, suomalaiseen osaamiseen perustuvien mittausmenetelmien kykyä havaita lähestyvät tsunamit. Tsunamihavaintojen lisäksi avomeripoijujen keräämä tieto hyödyttää myös monia jokapäiväisiä toimintoja kuten tarkempien sääennusteiden tekemistä, meriliikennettä sekä ammattikalastusta tuottamalla tietoa meriveden suolaisuudesta ja lämpötilasta.

Raportissa ehdotetaan, että Thaimaan rannikoille sijoitettu kiinteä havaintoasemaverkko, joka mittaa veden korkeutta ja sääilmiöitä, uudistetaan digitaaliseksi ja reaaliaikaiseksi. Verkko tulisi myös ulottaa ulkosaarille ja öljynporauslautoille, jolloin tsunamien rantautuminen voitaisiin varmentaa 10-60 minuuttia etukäteen.

Thaimaan rannikkoalueille asennetaan parhaillaan sireenein varustettuja varoitustorneja, joista hälytetään mahdollisten vaaratilanteiden uhatessa. Thaimaan viranomaisten mukaan tämä varoitustorniverkosto kattaa koko Phuketin ranta-alueen tapaninpäivänä vietettävään muistotilaisuuteen mennessä.

Tutkimuksessa suositeltiin myös VIRVE-verkon kaltaisen digitaalisen viranomaisverkon käyttöönottoa. Se kytkisi toisiinsa mm. poliisilaitoksen, pelastustoimen ja sairaanhoidon ja toimisi yleisen puhelinverkon tukkeuduttua. Tämä auttaisi varmistamaan viranomaisten keskinäisen yhteistyön sujumisen kriisitilanteissa.

Organisaatiorakenteen osalta ryhmä päätyi ehdottamaan Suomeen suunnitellun luonnonkatastrofien varoituskeskuksen tapaista rakennetta, jossa tutkimuslaitosten osaamista hyödyntävä tieteellinen analyysi ja pelastusorganisaation päätöksenteko toimivat tiiviissä yhteydessä.

FinnEWS-ryhmään kuuluu Vaisalan lisäksi Jaakko Pöyry Group/Maa ja Vesi Oy, Merentutkimuslaitos, Ilmatieteen laitos, Teknillinen korkeakoulu, Mobimar Oy, Helsingin yliopiston seismologian laitos, Fastrax Oy, EADS Secure Networks Oy, EM-Tekniikka Oy ja VTT.

Soveltuvuustutkimus on tehty yhteistyössä Thaimaan viranomaisten kanssa. Yhteistyökumppaneita ovat olleet Thaimaan viestintäministeriö, Thaimaan ilmatieteen laitos, kesäkuussa toimintansa aloittanut kansallinen katastrofien varoituskeskus sekä useat muut yhteisöt.

Tutkimus on osin Suomen ulkoministeriön rahoittama. Suomen Thaimaan suurlähettiläs Lars Backström on tukenut sen edistymistä ja osallistui seminaariin ulkoministeriön edustajana.