Kinnevik säljer Korsnäs Packaging

Korsnäs Packaging är den näst största tillverkaren av papperssäckar för industriellt bruk i Europa. Bolaget har produktionsanläggningar i nio länder och producerar årligen cirka 850 miljoner säckar. De senaste åren har Korsnäs Packaging förbättrat lönsamheten trots ogynsamma marknadsförhållanden i Västeuropa. Samtidigt har bolaget framgångsrikt utnyttjat den höga tillväxten i Östeuropa.

Korsnäs Packaging har en årlig omsättning om cirka 1.200 Mkr och omkring 1.000 anställda.

Segheza, ett ryskt privatägt bolag baserat i Karelen, är Rysslands största integrerade tillverkare av säckpapper och papperssäckar och bolaget har en betydande export. Kombinationen av Seghezas pappersproduktion och Korsnäs Packagings pan-europeiska konvertering kommer att utgöra en mycket stark industriell enhet.

Genom affären skapas ett nytt bolag som kommer att bli näst störst på den globala marknaden för papperssäckar med en total årlig produktion på cirka 1,1 miljarder säckar samt en säckpapperskapacitet på cirka 300.000 ton. Affären stärker ytterligare Segheza och Korsnäs Packagings redan starka positioner på de snabbväxande östeuropeiska och ryska marknaderna och möjliggör ett mer effektivt utnyttjande av produktionsanläggningarna.

Försäljningen kräver godkännande av konkurrensmyndigheter och förväntas vara avslutad under första halvåret 2006.

Alfred Berg ABN AMRO har varit Kinneviks finansiella rådgivare.

För ytterligare information, besök www.kinnevik.se eller kontakta:
Vigo Carlund, VD och koncernchef         tel +46 (0) 8 562 000 00
Henrik Persson, Investor Relations         tel +46 (0) 8 562 000 87                                                               mob +46 (0) 707 62 00 87

Pressmeddelande (PDF)