Nokia perustaa uuden verkon operointikeskuksen Chennaihin

Nokia ilmoitti tänään perustavansa uuden verkon operointikeskuksen (Nokia Global Networks Solutions Center) Chennaihin harkittuaan sitä ennen useita sijaintipaikkoja Intiassa.

Keskus suorittaa verkon operointitehtäviä operaattoriasiakkaille Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä Euroopassa, Lähi-Idässä ja Afrikassa. Keskus on avainasemassa osana Nokian laajenevaa ja innovatiivista verkon operoinnin ulkoistamispalvelutarjontaa (Managed Services). Se aloittaa toimintansa vuoden 2006 ensimmäisellä vuosipuoliskolla ja työllistää aluksi noin 100 henkeä. Määrän odotetaan kasvavan tulevina vuosina.

Palveluliiketoiminnan johtaja Bosco Novák Nokian Networks-toimialaryhmästä ilmoitti sijaintipaikasta Delhissä pidetyssä tilaisuudessa, jonka isäntänä toimi viestintäministeri Shri Dayanidhi Maran.

"Keskus on avainasemassa pyrkiessämme helpottamaan asiakkaidemme kustannuspaineita. Tämä sijoitus havainnollistaa Nokian asemaa alan innovaatiojohtajana," sanoi Bosco Novák. "Intiassa on runsaasti ammattitaitoisia ihmisiä ja johtavaa teknologista osaamista, joten se on tärkeä markkina Nokialle ja olemme iloisia voidessamme laajentaa toimintaamme siellä."

"Olemme erittäin iloisia yhteistyöstämme ja että Nokian kaltainen maailman johtava yritys laajentaa jo aiemmin merkittävää sitoutumistaan Intiaan," ministeri Maran sanoi. "Tämä sijoitus vahvistaa Intian asemaa maana, jonne kansainväliset telealan yritykset laajentavat toimintaansa."

Nokialla on 35 verkon operoinnin ulkoistamispalvelusopimusta 28 maassa, ja se on toimittanut operointipalveluita yli 20 operaattorille eri puolilla maailmaa. Operaattorit voivat keskittyä vahvistamaan liiketoimintaansa, kun Nokia auttaa operaattoreita verkkojen päivittäisessä hoitamisessa. Nokia on yksi johtavista verkon operoinnin ulkoistamispalveluita tarjoavista yrityksistä, ja kyseiset palvelut ovat tärkeä osa Nokian palveluliiketoimintastrategiaa.

Ilmoitus on jälleen merkki Nokian vahvasta sitoutumisesta Intian markkinoille. Nokia on ollut matkapuhelinteknologian edelläkävijä Intiassa aina vuosikymmen sitten soitetusta maan ensimmäisestä matkapuhelusta lähtien, joka soitetiin Nokian matkapuhelimella Nokian toimittamassa verkossa. Nykyisin Nokialla Intiassa myyntikonttori, kolme tutkimus- ja tuotekehitysyksikköä sekä Chennaihin rakenteilla oleva tehdas, jossa valmistetaan sekä matkapuhelimia että GSM-verkkolaitteita ja joka otetaan käyttöön vuoden 2006 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia, Networks