Jaakko Pöyry Group laajentaa toimintaansa Italiassa

Electrowatt-Ekono, joka kuuluu Jaakko Pöyry Groupin Energia-liiketoimintaryhmään, on laajentanut toimintaansa Euroopassa ostamalla 70 prosenttia Genovassa toimivan S.P.E Servizi per l'Energia -yhtiön osakkeista. S.P.E Servizi per l'Energian erikoisalaa ovat pääasiassa lämpövoimalaprojekteihin toimitettavat konsultointi- ja suunnittelupalvelut. Yhtiön liikevaihto vuonna 2005 on noin 4 miljoonaa euroa.

Yksityisomistuksessa olleen, vuonna 1997 perustetun yhtiön merkittävimpiä referenssejä ovat suuret maakaasuvoimalaitokset. Parhaillaan yhtiö valvoo omistajan edustajana 800 MW:n kombivoimalaitoksen rakentamista sekä toimittaa esisuunnittelupalveluja kahteen samankokoiseen valmisteluvaiheessa olevaan projektiin. Yhtiön tilauskanta on noin 4 miljoonaa euroa.

S.P.E Servizi per l'Energian yrityskauppa on osa Electrowatt-Ekonon strategiaa lisätä läsnäoloaan Etelä-Euroopan markkinoilla. Italian markkina on kiinnostava koska maan sähköntuotantoa on tarve lisätä 20 000 MW:lla seuraavan 5-10 vuoden aikana. Lisäksi useita uusiutuviin energialähteisiin perustuvia laitoksia sekä jätteenpolttolaitoksia odotetaan rakennettavan Italiassa lähivuosina.

Energia-liiketoimintaryhmä käyttää liikenimeä Electrowatt-Ekono. Sen liikevaihto vuonna 2004 oli 146 miljoonaa euroa. Electrowatt-Ekonolla on toimistoja 22 maassa ja se työllistää 1500 asiantuntijaa maailmanlaajui­sesti.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Satu Perälampi