Telenors kjøp av Vodafone Sverige godkjent av konkurransemyndighetene

"Vi er glade for godkjennelsen fra konkurransemyndighetene, og at kjøpet nå vil kunne gjennomføres", sier Morten Karlsen Sørby, konserndirektør i Telenor og leder av Telenor Nordic.

Kjøpet av Vodafone Sverige styrker Telenors markedsposisjon i Sverige og øker Telenors skandinaviske mobilkundebase med 37 prosent til totalt 5,6 millioner abonnenter.

Telenor inngikk avtale om å kjøpe Vodafone Sverige 31. oktober for 1.035 millioner euro. Johan Lindgren, Bredbandsbolagets viseadministrerende direktør og finansdirektør, vil tiltre som ny administrerende direktør i selskapet med virkning fra overtagelsestidspunktet.

Vodafone Sverige er den tredje største mobiloperatøren i Sverige med 1,5 millioner abonnenter og ca 16 prosent markedsandel (ca 22 prosent målt i omsetning). Selskapet er nest største aktør på det svenske bedriftsmarkedet med ca 30 prosent markedsandel blant bedriftskundene. I finansåret 2005, som endte 31. mars 2005, hadde Vodafone Sverige en omsetning på SEK 6,7 mrd. Vodafone Sverige har til nå vært et heleid datterselskap av Vodafone Group.

For ytterligere informasjon kontakt:
Pål Kvalheim, kommunikasjonsdirektør i Telenor Nordic, tlf. +47 970 44 970