Metso toimittaa kuljetinjärjestelmän Dawsonin kivihiilikaivokseen Australiaan

Metso Minerals toimittaa kaapelihihnakuljetinjärjestelmän kivihiilen kuljetukseen Dawsonin kaivokseen, Keski-Queenslandiin, Australiaan. Tilauksen arvo on noin 22 miljoonaa euroa. Toimitus valmistuu lokakuuhun 2006 mennessä. Tilaus on kirjattu vuoden 2005 viimeisen neljänneksen tilauskantaan.

Toimitus on osa kaivoksen laajennusprojektia ja se sisältää kaksi kaapelihihnakuljetinta, jotka ovat pituudeltaan 10 km ja 16 km. Uusi kuljetinjärjestelmä kuljettaa hiiltä kaivokselta uuteen hiilenkäsittelylaitokseen 2 400 tonnin tuntivauhdilla. Järjestelmän joustavuuden ansiosta kuljetin pystytään asentamaan reitille siten, että se rasittaa ympäristöä mahdollisimman vähän. 10 km:n järjestelmän suunnitellaan käynnistyvän vuoden 2006 joulukuussa ja 16 km:n järjestelmän vuoden 2007 helmikuussa.

Dawsonin kivihiilikaivos kuuluu Australian suurimpiin kivihiilikaivoksiin. Kaivoksen vuotuinen kivihiilituotanto on 12,7 miljoonaa tonnia, ja laajennuksen valmistuessa sen palveluksessa on 700 henkeä. Dawson on yhteisyritys, jonka omistavat Anglo Coal Australia ja Mitsui Coal Holdings.

Metso on kansainvälinen teknologiakonserni, jonka liikevaihto vuonna 2004 oli noin 4 miljardia euroa. Metson 22 000 työntekijää yli 50 maassa palvelevat asiakkaita massa- ja paperiteollisuudessa, kiven- ja mineraalienkäsittelyssä, energiateollisuudessa sekä valituilla muilla teollisuudenaloilla.
www.metso.com